به نوشته الأخبار، چند روز پس از سفر «هیا بنت الحسین» خواهر عبدالله دوم شاه اردن و همسر محمد بن راشد حاکم دبی به اروپا و اقامتش در انگلیس، خبر مرگ «خالد بن سلطان» (۳۹ ساله) فرزند «سلطان بن محمد القاسمی» حاکم شارجه در یکم ژوئیه (۱۰ تیرماه) در انگلیس منتشر شد. اتفاقی که هنوز علت آن  مبهم است به ویژه اینکه هنوز پلیس لندن درخصوص دلایل مرگ این تاجر اماراتی و صاحب شرکت «خانه مد قاسمی»  به نتیجه ای قانع کننده نرسیده است.

بر اساس این گزارش، آنچه که به ابهام ها در خصوص مرگ این شاهزاده می افزاید، برگزاری شتابزده مراسم تدفین این شاهزاده پیش از انجام  کالبد شکافی است و اینکه محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی و محمد بن راشد حاکم دبی در این مراسم حضور نداشتند با وجود اینکه هر دوی آن ها در امارات حضور داشتند.

الأخبار می نویسد: با این اتفافات، شک و تردیدهای زیادی در داخل و خارج انگلستان در خصوص سرنوشت آخرین پسر حاکم شارجه مطرح است. بر اساس اطلاعاتی که این روزنامه لبنانی به دست آورده است، «خالد القاسمی» به دستور محمد بن زاید و طی یک عملیات پیچیده و پس از چند ماه مقدمه چینی، به دستور محمد بن زاید ترور شد.

 این منابع می گویند: تصمیم به قتل القاسمی پس از آن گرفته شد که گزارش های امنیتی که محمد بن زاید به دست آورده حاکی از آن بود که تماس هایی میان شاهزاده اماراتی ترور شده با دستگاه های امنیتی عربستان به رهبری محمد بن سلمان ولیعهد سعودی صورت گرفته است.

بنابر اطلاعات این منابع، هنوز ماهیت این ارتباط مشخص نیست و برای سرویس های امنیتی امارات نیز هنوز موضوع مبهم است. اما در صورت صحت این روایت ممکن است بن زاید با این تصمیم می خواسته با یک تیر دو نشان را بزند: ابتدا اینکه به بن سلمان بفهماند که اماراتی ها قادرند تماس های سعودی با کسانی که مهره های آن محسوب می شوند را رصد و آن را متوقف کنند و دوم اینکه پیام هشداردهنده و غیر مستقیمی به دیگر شاهزاده ها نسبت به عواقب هرگونه ارتباط محرمانه آن ها با سعودی ها باشد.

«مرگ مبهم القاسمی زمانی رخ داده که اختلافات میان بن سلمان و بن زاید درباره مسائل مربوط به منطقه در رأس آن ها جنگ یمن آشکار شده و اینکه امارات با ارسال پیام هایی به تعدادی از کشورها تمایل خود را برای خروج از یمن ابراز کرده است، همچنین در خصوص تنش ها با ایران برخلاف جناح های سعودی که آمریکا را برای جنگ با ایران تحریک می کنند، نیز به برقراری آرامش تمایل نشان داده است.»

به نوشته الأخبار، اختلاف میان بن زاید و حاکم شارجه موضوع تازه ای نیست بلکه ریشه در اختلافات پنهان و تضاد منافع میان آنها دارد، به ویژه از زمانی که ابوظبی تصمیم های یکجانبه می‌گیرد و بر اساس برخی اطلاعات در تلاش برای کودتا علیه القاسمی بوده است تا گاز الحمریه و چاه نفتی الصجعه را به کنترل خود درآورد باهدف اینکه کسری بودجه ناشی از ورود بن زاید به جنگ یمن را جبران کند.

این روزنامه لبنانی در پایان نوشته است: ترور القاسمی مشابه به ترور فایزه البریکی همسر شیخ حمدان آل نهیان در سال ۲۰۱۶ در لندن صورت گرفت و پس از آن قتل محمد پسر فایزه که سه ماه بعد در همان شهر رخ داد. اتفاقی که اگر شایعات درباره علت آن درست باشد به نظر نمی رسد آخرین حلقه از زنجیره حوادث در میان خاندان  حکام امارات متحده عربی در سایه تدوام درگیری ها و رقابت ها بر سر  نفوذ و قدرت باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.