«اینستکس توسط سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس و در راستای تلاش برای حفظ برجام ایجاد شده که برخی کشورهای اروپایی نیز از آن حمایت کرده‌اند.»

روسیه هفته گذشته از تمایل خود برای پیوستن به اینستکس خبر داد. اخیرا وزرای اروپایی اعلام کردند که در حال بررسی گسترش این سازوکار به معاملات نفتی هستند.

 

یک مقام ارشد دولت آمریکا که نام وی ذکر نشده است، به واشنگتن اگزمینر گفت: وزارت خزانه‌داری ایالات متحده نامه‌ای به هیات مدیره اینستکس نوشته و «ناخرسندی ما را از ایجاد این ابزار اعلام کرده است؛ ابزاری که به نظر می‌رسد برای دور زدن تحریم‌هاست.»

وی افزود که آمریکا در این نامه «به آنها یادآور شده است که چه چیزی تحریم‌شدنی است و چه چیزی نیست.»

به نوشته واشنگتن اگزمینر، آمریکا گفته که استفاده از این سازوکار به عنوان کانالی برای غذا و دارو ناقض تحریم‌های واشنگتن علیه ایران نخواهد بود.

این تارنما به نقل از یک مقام ارشد دیگر دولت آمریکا که نام وی نیز ذکر نشده است، گزارش داد: بارها اعلام شده که ما تجارت کالاهای بشردوستانه را تحریم نکرده و نخواهیم کرد. از این رو، این برای کسانی که خواهان تجارت بشردوستانه با ایران هستند، کافی است. به همین جهت، ما هیچ وقت احساس نکردیم که ایجاد این ابزار، ضروری است.

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دو هفته پیش احتمال گسترش اینستکس را مطرح کرد. وی گفت: این مساله که آیا اینستکس نفت را نیز در بر خواهد گرفت یا نه، بحثی است که میان سهامداران این سازوکار جریان دارد.

با خروج آمریکا از برجام، جمهوری اسلامی ایران نیز پس از یک سال صبر راهبردی به جنگ اقتصادی آمریکا واکنش نشان داد و بخشی از تعهدات خود را طبق برجام تعلیق کرد. اقدامی که هشداری از سوی تهران به طرف‌های اروپایی برای انجام تعهداتشان و لزوم پایبندی به توافق شان بود.

جمهوری اسلامی ایران به دنبال عدم پایبندی گروه ۱+۴ به وعده‌های برجامی خود و برآورده نشدن مطالبات تهران در این توافق، تعهدات خود در توافق هسته‌ای را کاهش داد. در گام اول، میزان ذخایر اورانیوم با غنای ۳.۶۷ درصد ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرد و در گام دوم نیز ایران دیگر محدودیت سطح غنی‌سازی تا سقف ۳.۶۷ را رعایت نمی کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.