دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، اظهار کرد که این کشور از همه راه‌های موجود برای تغییر دادن تمهیدی در سازمان جهانی تجارت که به کشورها اجازه داده است تصمیم بگیرند خود را به عنوان کشور در حال توسعه تعریف کنند، استفاده خواهد کرد. کشورهایی که مدعی هستند کشور در حال توسعه هستند با این ادعا می‌توانند از تعرفه‌های ترجیحی استفاده کنند. در حال حاضر حدود دو سوم از ۱۶۴ عضو سازمان جهانی تجارت خود را کشور در حال توسعه معرفی کرده‌اند.

دولت ترامپ مدعی است که ده‌ها کشور از این مقررات سوءاستفاده می‌کنند و چین که دومین اقتصاد بزرگ جهان و بزرگترین صادرکننده جهان است، نباید به عنوان یک کشور در حال توسعه طبقه بندی شود.

مقامات دولت ترامپ مدعی هستند چین در سازمان جهانی تجارت از امتیازات تجاری برخوردار شده است و همزمان کالاهای تولیدی ارزان قیمت این کشور باعث از بین رفتن مشاغل آمریکایی شده است.

ترامپ روز جمعه در توییتی، سازمان جهانی تجارت را ناکارآمد خواند و گفت: این نهاد به کشورهای دیگر اجازه داده است از آمریکا سوءاستفاده کنند.

دولت آمریکا اعلام کرده است اگر نمایندگان تجاری آمریکا به این نتیجه برسند که پیشرفت قابل توجهی در اصلاحات مقررات سازمان جهانی تجارت در مدت ۹۰ روز آینده صورت نگرفته است، آمریکا دیگر با کشورهایی که آنها را در حال توسعه حساب نمی‌کند، به شکل کشورهای در حال توسعه برخورد نمی‌کند. همچنین آمریکا تهدید کرده است اگر سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) کشوری را به عنوان کشور در حال توسعه نپذیرد، از حمایت از عضویت آن کشور در سازمان جهانی تجارت خودداری خواهد کرد.

هنوز معلوم نیست که تاثیر این تغییرات چه خواهد بود به عنوان مثال آیا دولت ترامپ مذاکرات فعلی سازمان جهانی تجارت که در آن کشورهایی مانند چین مدعی شده‌اند در حال توسعه هستند را وتو خواهد کرد.

سازمان جهانی تجارت در سال‌های اخیر نتوانسته به توافق کامل میان اعضایش دست پیدا کند اما در تلاش است تا پایان امسال به توافقی درباره صید بی‌رویه ماهی دست پیدا کند. ده‌ها کشور شامل چین مدعی شده اند کشورهای در حال توسعه هستند و در نتیجه به آنها مهلت بیشتری داده می‌شود تا مقررات جدید را که پرهزینه هستند، اجرایی کنند.

دولت ترامپ امسال به سازمان جهانی تجارت پیشنهاد کرد اگر کشوری عضو گروه اقتصادهای پیشرفته گروه ۲۰ یا OECD است، از وضعیت کشورهای در حال توسعه حذف شود. همچنین طبق این پیشنهاد، عنوان کشور در حال توسعه باید از کشورهایی که بانک جهانی آنها را کشورهای درآمد بالا می‌داند سلب شود.

اما برخی از مقامات تجاری در ژنو از این پیشنهاد انتقاد کرده‌اند و بر این باور هستند که فعالیت سازمان جهانی تجارت را که بر مبنای تفاهم و اقدامات داوطلبانه از سوی کشورها است، مختل می‌کند.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، دولت ترامپ پیش از این از سازمان جهانی تجارت انتقاد کرده بود و مدعی شده بود این نهاد در بررسی رفتار اقتصادی غیرمنصفانه چین کوتاهی کرده و به تغییرات نیاز دارد.

ترامپ درباره توافق تجاری با چین نیز گفته است اگر چین برای توافق تجاری با آمریکا تا بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا دست نگه دارد، متعجب نخواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.