یک روز بعد از انتشار خبر آزادی ۹ خدمه هندی نفتکش «ریاح» که ۲۳ تیرماه به دلیل قاچاق سوخت در آب‌های خلیج فارس توقیف شده، مقام‌های دولت هند آزادی سه خدمه دیگر هندی این نفتکش را خواستار شده است.

به نوشته پایگاه اینترنتی روزنامه «ینی شفق»، سخنگوی وزارت خارجه هند طی اظهارات امروز شنبه خود درباره آزادی ۹ خدمه هندی نفتکش ریاح گفت: «۹ خدمه (نفتکش ریاح) آزاد شده‌اند و به زودی وارد هند خواهند شد».

«راویش کومار» افزود: «نمایندگی (سفارت) ما در ایران از مقام‌های مربوطه در ایران آزادی دیگر خدمه (نفتکش ریاح) را خواستار شده است». این وزارتخانه روز جمعه (دیروز) خبر آزادی ۹ خدمه هندی این نفتکش را تایید کرده بود.

طبق گزارش‌ها، در نفتکش توقیف شده ریاح  ۱۲ خدمه هندی حضور داشته‌اند.

پیشتر روابط عمومی منطقه یکم دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره توقیف نفتکش ریاح که حامل یک میلیون لیتر سوخت قاچاق بود اعلام کرد: «در عملیات رصد و کنترل ترددهای شناوری در خلیج فارس جهت کشف و مقابله با قاچاق سازمان‌یافته، یکشنبه مورخ ۲۳ تیرماه ۱۳۹۸ گشت‌های شناوری منطقه یکم دریایی سپاه در خلیج فارس و تنگه هرمز پس از اطمینان از حمل قاچاق سوخت توسط یکی از کشتی‌های خارجی در اقدامی غافلگیرکننده، این کشتی را که حامل یک میلیون لیتر سوخت قاچاق بود پس از هماهنگی و حکم مراجع قضائی، در جنوب جزیره لارک توقیف کردند».

وزارت دریانوردی پاناما سرانجام  هفته گذشته ضمن تایید تخلف کشتی ریاح، از لغو ثبت این کشتی و بازپس‌گیری پرچم پاناما از این کشتی خبر داده بود (جزئیات بیشتر).

اظهارنظر تازه هند درباره ریاح در حالی مطرح شده که پیش از این دهلی نو خواستار آزادی خدمه هندی نفتکش انگلیسی «استنا ایمپرو» هم شده است. ۱۸ تن از خدمه این کشتی اهل هند هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.