با وجود حرف و حدیثهای بسیار، بالاخره انتخابات شورایاریها در روز ۴ مردادماه ۱۳۹۸ برگزار شد و در ۳۵۰ محله تهران، منتخبان شورایاری مشخص شدند.

شورایاری، نهادی کاملا محله ای و محدود است که وظیفه آن بیشتر یاری رساندن به شورای شهر و مدیریت شهری برای شناسایی مشکلات محلات و رفع آنهاست.

در انتخابات دیروز، با وجود تبلیغات منفی برخی از رسانه ها و عدم همراهی صدا و سیما، انتخابات به بهترین شکل و با وسعتی کم نظیر در نزدیک به ۱۷۰۰ شعبه اخذ رای با فعال سازی ۷۱۵۸ صندوق اخذ رای الکترونیک برگزار شد و ۵۰۹ هزار و ۱۰۸ نفر در آن شرکت کردند.

همگان معترفند برنده شدن در انتخاباتی با حدود و ثغور محلات، لطف چندانی ندارد ولی لطف اصلی این انتخابات در دو نکته بود: اول، مشارکت گسترده تهرانی ها در انتخابات محلات و دوم، برگزاری روش جدید و تمام الکترونیک این انتخابات که با وجود داشتن بیش از ۱۲ هزار داوطلب، نتایج آن، ساعاتی پس از رای گیری، شمرده و منتشر شد. درست ۱۰ ساعت بعد از خاتمه زمان رای گیری، اسامی و چهره منتخبان ۳۵۰ محله با تعداد آرایی که مردم به آنها دادند روی سامانه شورایاریها قرار گرفت و نشان داد می توان آرای مردم در انتخاباتی با ۱۲ هزار داوطلب را به سرعت شمرد و منتشر کرد، بدون آنکه کوچکترین خدشه ای به رای مردم به عنوان امانت ملت، وارد شود.

مروی بر انتخابات سه دوره اخیر شورایاریها

مروری بر دوره سوم تا پنجم انتخابات شورایاریها و مشارکت مردم در این انتخابات، نشان می دهد انتخابات دوره پنجم دارای شکل و صورت منحصر به فردی است. در دور سوم انتخابات شورایاریها روز جمعه ۲۲ شهریور ۸۷ بود که رقابت بین ۱۰ هزار نفر از داوطلبان صورت گرفت و در آن انتخابات حدود نیم میلیون نفر شرکت کردند.

بیشترین مشارکت کننده در مناطق ۱۵، ۱۸ و ۲۰ بودند که این مشارکت بالا به دلیل همبستگی های بیشتر محله ای در مناطق جنوب تهران تحلیل شد. برای نخستین بار در ایران انتخابات در روز غیر تعطیل و در ماه مبارک رمضان برگزار شد.

شش سال بعد یعنی در روز ۲۲ اسفند ۱۳۹۳ دور چهارم انتخابات شورایاریها برگزار شد. در آن دوره عنوان شد که حدود ۱۳ هزار داوطلب ثبت نام کرده اند که ۲۰ درصدشان را زنان تشکیل می‌دادند. ۵۷۴ هزار و ۸۰۱ نفر در انتخابات شرکت کردند که در مقایسه با دوره سوم، افزایش ۳۰ درصدی مشارکت شهروندان را شاهد بود.

پنج سال پس از دوره چهارم، انتخابات شورایاریها با حضور ۱۲ هزار و ۳۱۳ داوطلب در ۳۵۰ محله تهران برگزار شد که نتیجه آن، حضور ۵۰۹ هزار و ۱۰۸ نفر از شهروندان برای رای دادن پای صندوق های رای بود.

چرا انتخابات شورایاری پنجم شاخص است؟

چنددلیل وجود دارد که می توان بر اساس آن، انتخابات شورایاریها در دوره پنجم را شاخص دانست. دلیل اول آن، مخالفتهای قانونی سازمان بازرسی کل کشور تا لحظاتی پیش از آغاز رای گیری بود. سازمان بازرسی کل کشور با استناد به این که باید انتخابات وفق قانون و بر اساس قانون مصوب مجلس صورت گیرد، از نهادهایی مانند شورای شهر خواسته بود طرح خود برای این انتخابات را به مجلس ببرند که به هر دلیلی، این امر محقق نشده بود. با این وجود، انتخابات در فضای شاداب و سرزنده برگزار شد و حدود ۵۱۰ هزار نفر پای صندوق های رای رفتند.

دلیل دوم، شرایط نابسامان اقتصادی و بین المللی است. در شرایطی که فشار اقتصادی بر خانوارها احساس می شود، انتخابات شورایاریها برگزار شد. درست در روزهایی که برخی رسانه های خارج از کشور با تبلیغ شعار تحریم انتخابات، سعی در ایجاد فضای ناامیدی و دلسرد کردن مردم از شرکت در تعیین سرنوشت خود دارند، مشارکت گسترده و بیش از نیم میلیونی شهروندان تهران به آنها اثبات کرد راه را به اشتباه می روند و مردم ایران پذیرفته اند از انتخابات در هر سطحی حمایت کنند چون راه اصلاح امور، بازگشت رونق به اقتصاد و بهینه سازی مدیریت در هر سطحی، از محلات گرفته تا کلان کشور، از صندوق رای می گذرد.

سومین شاخصه منحصر به فرد این انتخابات، استفاده از روش کاملا الکترونیک در جلب و جذب آرای مردم بود. انتخابات با استفاده از صندوقهای الکترونیک در گستره تهران برگزار شد و بیش از ۷ هزار صندوق الکترونیک در شعب مورد استفاده قرار گرفت و برای اولین بار شهروندان تهرانی رای دادن با صندوق الکترونیک را تجربه کردند.

تجربه برگزاری این انتخابات به عنوان آزمون و پایلوت انتخابات گسترده تر مانند مجلس و ریاست جمهوری می توانند سنگ محکی برای برگزاری انتخابات آینده در سطوح مختلف شود. زیرا در انتخابات الکترونیک علاوه بر آن که میزان تقلب و تخلف در حوزه داخل شعب اخذ رای، فرآیند رای گیری و رای شماری به صفر می رسد، اعلام نتایج انتخابات بسیار سریع و مورد وثوق خواهد بود.

رفع ایرادات برگزاری مکانیزه انتخابات

معاون امور اجتماعی و فرهنگی‌شهرداری تهران در جمع خبرنگاران پس از پایان رای گیری شورایاریها گفت: در یک محله مشکل راه اندازی صندوق داشتیم که رفع شد. برگزاری مکانیزه انتخابات کمک کرد در لحظه مشکلات و اتفاقات را متوجه شویم. با وجود اینکه انتخابات الکترونیک برای اولین بار در کلانشهر تهران برگزار شد، این امر بسیار دقیق و منظم صورت گرفت.

جوادی یگانه گفت: چون تعداد آرای برخی از محلات به هم نزدیک است، اگر آرا مشابه باشد، طبق آیین نامه کسی که مدرک تحصیلی بالاتری دارد، انتخاب می شود. همچنین طبق مصوبه شورای اسلامی شهر تهران ثبت نام براساس خود اظهاری انجام شد. داوطلبین در ثبت نام اولیه باید کپی مدارک را ارائه می دادند. ولی اکنون باید مدارک اصلی را ارائه کنند و اگر نتوانند، مستعفی اعلام‌ می شوند.

وی عنوان کرد: بیشترین میزان مشارکت مناطق و محلات نسبت به جمعیت، در منطقه ۱۹ با ۱۴ درصد، منطقه ۱۲ با ۱۰ درصد و منطقه ۱۸ با ۸.۶۶ درصد اتفاق افتاد.

جوادی یگانه افزود: تجربه نشان می دهد میزان مشارکت با تعلق محله ای ارتباط مستقیم دارد. در دو ساعت آخر میزان رای دهی پایین آمد. نتایج این انتخابات فرصت خوبی برای تحلیل آرا است چراکه آرای دقیقی داریم و می توانیم با تمام اطلاعات محله مقایسه کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.