دفتر وزارت خارجه چین مستقر در هنگ کنگ روز شنبه با صدور بیانیه ای در واکنش به اظهارات «مارکو روبیو» عضو کنگره آمریکا که گفته بود حزب کمونیست چین به تظاهرات کنندگان هنگ کنگی با استفاده از گروه های سازمان یافته حمله کرده است سخنان وی را بی پایه و بی معنی خواند و افزود: به نظر برخی سیاستمداران آمریکایی، خشونت تنها در کشور خودشان خشونت به حساب می آید و خشونت در دیگر کشورها، مسایل حقوق بشر و آزادی محسوب می شود.

بیانیه می افزاید: حمله کنندگان به پلیس و تخریب کنندگان نظم جامعه در آمریکا، حمله کننده هستند ولی تخریبگران اموال دولتی و حمله کننده به ارگان های دولتی حتی پلیس در کشورهای دیگر، مبارزان حقوق بشر و آزادی خواه هستند این استاندارد دوگانه، دروغ و پوچ بوده و قانون را لگدمال کرده و از جنایتکاران حمایت می کند.

چین تاکید کرده است: هنگ کنگ، هنگ کنگ چین است و امور هنگ کنگ صرفا امور داخلی چین است ما هرگز اجازه نخواهیم داد هیچ کشور، سازمان و یا فردی در امور هنگ کنگ دخالت کند و هرگز نمی خواهیم تنها نظاره گر آسیب رسانی به امنیت، حق حاکمیت و شکوفایی هنگ کنگ باشیم ما قاطعانه از افرادی مانند «مارکو روبیو» می خواهیم دست از اقدامات شرم آور ضد چین و تخریب کننده وضعیت امنیتی هنگ کنگ بردارند.

بیانیه وزارت خارجه چین در هنگ کنگ در حالی است که «هوا چون اینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز روز گذشته در نشست خبری گفت: دولت مرکزی از دولت منطقه اداری ویژه هنک کنگ پشتیبانی می کند و با در پیش گرفتن تدابیری، از ثبات، امنیت و شکوفایی این منطقه دفاع می کند ارتش مستقر هنگ کنگ با رعایت جدی قانون اساسی هنگ کنگ و قانون ارتش مستقر در هنگ کنگ، به ستون مهم برای تضمین شکوفایی و ثبات پایدار این منطقه تبدیل شده است.

«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا چندی پیش در مصاحبه ای در پاسخ به سوالی مبنی بر این که به امکان دخالت ارتش آزادیبخش خلق چین مستقر در هنگ کنگ در تظاهرات هنگ کنگ توجه می کند یا خیر گفت: آمریکا امیدوار است چین کار درستی انجام دهد و تظاهرات هنگ کنگ به طور صلح آمیز برقرار شود و دولت چین در این باره خویشتنداری خود را حفظ کند.

خانم هوا تاکید کرد: دولت مرکزی از دولت منطقه اداری ویژه هنگ کنگ پشتیبانی می کند و براساس قانون ماموریت خود را اجرایی کرده و با در پیش گرفتن تدابیر از ثبات، امنیت و شکوفایی هنگ کنگ دفاع می کند هنگ کنگ بخشی از سرزمین چین است و چین هرگز اجازه نمی دهد هیچ نیروی خارجی در امور این منطقه دخالت کند.

دولت هنگ کنگ امروز شنبه تظاهرات خیابانی را با هدف تامین امنیت و جلوگیری از روی دادن حوادث ناخوشایند ممنوع کرده بود اما تعدادی از معترضان هنگ کنگی بدون توجه به این ممنوعیت به خیابان ها به ویژه ایستگاه قطار و فرودگاه آمده و تجمع کردند که پلیس مجبور شد به سمت آنها گاز اشک آور پرتاب کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.