سرگئی ریابکوف مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه که از طرف کشورش امروز یکشنبه در نشست کمیسیون مشترک برجام در وین شرکت می کند، به ریانووستی گفت: شرکای ایرانی از رعایت نکردن حد میزان تولید آب سنگین در برجام که قبلا اعلام کرده بودند، صرف نظر نکرده اند.  

وی ادامه داد: این موضع ایران تا آنجا که اطلاع دارم حفظ شده است هرچند که به درخواست از ایران برای خودداری از اقداماتی که منجر به تشدید تنش ها می شود ادامه خواهیم داد.

ریابکوف در همین حال گفت که انگیزه هایی که با توجه به آن تهران به اصل تعهد کمتر در برابر اقدامات کمتر روی آورد را درک می کنیم.

مقام روس خاطرنشان کرد: البته کاهش حجم تعهدات ایران در چارچوب برجام، نیروهایی را که خواهان شکست کامل آن (برجام) و در وهله اول در واشنگتن هستند تحریک به ایجاد موج جدید تنش ها می کند. 

مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه تصریح کرد: به همین خاطر طرف ایرانی باید همانند سایر طرف ها از خود خویشتنداری نشان دهد.

نشست کمیسیون برجام در سطح مدیران سیاسی امروز یکشنبه در وین برگزار خواهد شد.

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین روز شنبه در توئیتی با اشاره به این خبر، توضیح بیشتری در خصوص موضوعات قابل بحث در این نشست ارایه نکرد اما پیشتر نیز در توئیتی به اصرار مقام‌های آمریکایی برای منع غنی سازی اورانیوم از سوی ایران اشاره کرد و افزود که غنی سازی اورانیوم حق انکارناپذیر همه اعضای پیمان ان پی تی است و بنظر می رسد مقام های آمریکایی این واقعیت را از یاد برده اند حال آنکه در مفاد بند چهارم این پیمان بر این مورد تاکید شده است.

ریابکوف نیز روز گذشته گفت که کشورش در نشست مشترک کمیسیون برجام که روز یکشنبه در سطح مدیران سیاسی برگزار می شود تاکید می کند گام های ایران برای کاهش تعهدات این کشور امکان حفظ برجام را فراهم می کند.

وی در گفت وگو با تاس خاطرنشان کرد: ما درباره امکان دشوار شدن وضعیت در رابطه با اعلام قبلی گام های ایران گفت و گو خواهیم کرد. در سطح مالی اصرار خواهیم کرد که تدابیری که از سوی تهران اعلام شده میدان و عرصه کافی برای مانور سیاسی و دیپلماتیک را فراهم می کند.

وی ادامه داد: در نشست کمیسیون برجام همه مسائل دستور کار از ارزیابی اقدام های  ایران بر اساس طرح تعهدات کمتر در برابر اقدامات کم گرفته تا اجرای عملی برجام را مورد بررسی قرار می دهیم

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.