رویترز گزارش داد، «هلگا اشمیت» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عنوان رئیس کمیسیون مشترک برجام، بیانیه پایانی این نشست را اعلام کرد.

در بیانیه پایانی کمیسیون برجام بر لزوم افزایش تلاش‌ها برای حفظ برجام تأکید شده است.

در بیانیه پایانی نشست کمیسیون برجام گفته شده هدف از این نشست ارزیابی و بحث در مورد آخرین تحولات در ارتباط با تعهدات مرتبط با رفع تحریم‌ها و تعهدات مرتبط با هسته‌ای بوده است.

همچنین در این بیانیه تاکید شده که برجام همچنان عنصری کلیدی در معماری عدم اشاعه هسته‌ای جهانی است و به اتفاق آرا مورد تأیید قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفته است و با توجه به تنش‌های اخیر، حفظ این توافق همچنان برای ثبات و امنیت منطقه ضروری است.

معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه مذکور اعلام کرده است که تحولات و بیانیه‌های اخیر در ارتباط با برجام «نگران‌کننده» است، هرچند که شرکت‌کنندگان در تلاش‌های برای کاستن از آثار منفی خروج آمریکا و تحریم‌ها علیه ایران هستند.

عملیاتی شدن «اینستکس» از دیگر موارد مورد اشاره در بیانیه پایانی کمیسیون برجام است که در آن گفته شده این ساز و کار به روی تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا باز است و برخی از اعضای این اتحادیه نیز در حال تبدیل شدن به سهامداران آن هستند.

شرکت کنندگان در نشست کمیسیون برجام همچنین روند پیشرفت پروژه نوسازی رآکتور اراک و ایجاد مرکز تولید ایزوتوپ‌های پایدار در فردو را «خوب» توصیف و تاکید کرده‌اند که تجهیزات مورد نیاز این پروژه، باید تأمین شود.

در بیانیه پایانی کمیسیون برجام همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «تنها مرجع بی‌طرف» برای ارزیابی اقدامات ایران ذیل برجام عنوان شده است.

قرار است بر اساس بیانیه پایانی کمیسیون برجام، کشورها برای صادرات آب سنگین و اورانیوم با غنای پایین ایران، راهکارهای عملی بیابند.

علاوه بر این تلاش‌ها برای یافتن راهکارهایی جهت عادی‌سازی روابط اقتصادی و تجاری با ایران از دیگر وعده‌های اعلام شده در بیانیه مذکور است.

در انتهای این بیانیه بر برگزاری نشست آتی کمیسیون برجام در سطح وزرای خارجه کشورهای عضو برجام تاکید شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.