الشرق الاوسط گزارش داد، در رژه نیروی دریایی روسیه که به مناسبت "روز ناوگان دریایی" این کشور در اکثر بنادر دریایی وابسته به روسیه اجرایی شد، از جمله ناوگان دریایی این کشور در پایگاه طرطوس سوریه، دمشق حضور پررنگی در رژه این روز داشت.

در این رژه‌ها بارها عبارت "این ناو در عملیات نظامی سوریه مشارکت داشت" به همراه نمایش عملیات ناو تکرار شد و روی عرشه ناوشکن "ادمیرال گریگوروویچ" مراسم اعطای جوایز به ملوانان ناوها به خاطر موفقیت آنها در اجرای ماموریت‌های نظامی در دریای مدیترانه برگزار شد و رژه نیروی دریایی روسیه با نمایش توانمندی‌های ناوهای جدید روسیه و مهارت کادر آنها پایان یافت.

شهر سن‌پترزبورگ که مهد ناوگان روسیه محسوب می‌شود روز یکشنبه شاهد جشن‌هایی به مناسبت روز نیروی دریایی بود و بیش از ۴۰ ناو در رود نوآ در شمال غرب روسیه در مقابل جمعی از مردم از جمله ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به حرکت درآمدند. در این رژه دریایی تعداد زیادی از ناوهایی که در عملیات سوریه مشارکت داشتند، از جمله ناوهای موشک انداز سرپوخوف حاضر بودند.

همچنین نیروی دریایی روسیه در پایگاه طرطوس رژه نظامی برگزار کرد، به موجب توافق‌نامه میان مسکو و دمشق در سال ۲۰۱۷، قرار است روسیه از این پایگاه برای اهداف نظامی به مدت ۴۹ سال بدون هیچ گونه امتیازدهی استفاده کند.

وزارت دفاع روسیه با صدور بیانیه‌ای گفت: در این رژه نظامی دریایی زیردریایی "استاری اوسکول"، ناوشکن "ادمیرال گریگوروویچ" و کشتی جنگی "پیتلیوی" و دو شناور موشک انداز شرکت کردند. همچنین در این رژه نظامی گروهی از جنگنده‌های روسی مستقر در پایگاه حمیمیم مشارکت داشتند.

به لحاظ سیاسی، در حالی که سازمان ملل و کشورهای غربی بر ضرورت دستیابی به راه حل سیاسی و سپس آغاز مرحله بازسازی تاکید دارند، روسیه به تمرکز خود روی موضوع بازسازی سوریه ادامه می‌دهد و به صورت ویژه به دنبال دستیابی به همکاری هم‌پیمانان خود در خصوص این موضوع است.

در این راستا، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در سخنرانی خود در نشست وزرای خارجه کشورهای گروه "بریکس" گفت، تشکیل کمیته قانون اساسی مهم‌ترین مرحله در حال حاضر در مسیر حل و فصل بحران سوریه است. وی اهداف اصلی برای حل این بحران براساس دیدگاه روسیه را بازپس‌گیری حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه، نابودی بقایای تروریست‌ها و تسهیل در بازگشت آوارگان به همراه پیشبرد روند سیاسی عنوان کرد.

لاوروف بر اهمیت حیاتی حمایت از بازسازی سوریه پس از جنگ تاکید کرد و گفت، هند و چین در این زمینه تلاش می‌کنند. وی درباه ماهیت این تلاش‌ها توضیحی نداد و هنوز واکنش کشورهای عضو بریکس نیز نسبت به این درخواست مشخص نیست و طبق گفته لاوروف، در نتایج نشست وزرا هیچ گونه اشاره‌ای به موضوع بازسازی سوریه نشده است.

این نخستین‌بار نیست که روسیه تلاش دارد درخصوص عملیات خود در سوریه و مواضعش در مورد بحران این کشور حمایت کشورهای عضو سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را جلب کند، چرا که فرمانده ستاد ارتش روسیه در نشست فرماندهان ستاد ارتش کشورهای عضو این سازمان در ماه اوت ۲۰۱۸ از کشورهای سازمان شانگهای خواست در عملیات انسانی سوریه مشارکت داشته باشند. وی در این باره گفت: بستر گسترده‌ای برای همکاری عملی در سوریه مانند مین‌زدایی، گشت‌زنی و ارائه کمک‌های انسانی وجود دارد.

اما هیچ یک از کشورهای عضو این سازمان به این درخواست پاسخ نداده‌اند.

پیش از این هم روسیه تلاش کرد، کشورهای عضو سازمان "پیمان امنیت جمعی" به ویژه قزاقستان و قرقیزستان را قانع کند تا نیروهایی را به سوریه اعزام کنند اما آن دو این پیشنهاد را رد و اعزام نیروهای حافظ صلح را به داشتن اختیارات مطلق و موافقت پارلمان مشروط کردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.