«حجت‌الاسلام پناهیان از شاگردان آیت‌الله مصباح اخیرا گفته «باید نیروها را برای پول‌دار شدن و رییس شدن تربیت کنیم... اگر در انجام امور مالی، اقتصادی و سیاسی با هم اتحاد نداشته باشیم در زمان ظهور دچار مشکل می‌شویم.» این حرف‌های پناهیان واکنش‌های زیادی را به همراه داشت. یکی از کسانی که به این اظهارات پناهیان واکنش نشان داد، آیت‌الله محسن غرویان بود که با این که چندین سال است از حلقه نزدیکان آیت‌الله مصباح جدا شده، از شاگران او به حساب می‌آید. غرویان این حرف‌های پناهیان را نشانه اشراف‌طلبی و ثروت‌طلبی دانست و این اظهارات او را زننده خواند.

پناهیان سوم تیرماه امسال در همایش دومین «اجلاس بین‌المللی فعالان مهدوی» گفته است: «اتفاقی که بعد از ظهور ایجاد می‌شود، این است که منتظرانی که به آنها ظلم شده وارثان زمین و روسای مردم می‌شوند.» این روحانی عضو جبهه پایداری که از جمله منبری‌های پای ثابت صداوسیما نیز هست، با بیان این که «ما پس از ظهور، صاحب قدرت می‌شویم این یعنی چه؟» ادامه داد: «این قدرت موجود در دنیا از بین نمی‌رود، بلکه به دست مذهبی‌ها می‌افتد و یک زمانی متمول شدن فخر یاران امام زمان است و مردم با ثروت زندگی می‌کنند.» پناهیان ایجاد عدالت را تنها یک درصد ماجرای ظهور دانسته و گفته است: «این که تمام ثروت را در اختیار تو قرار دهند و یک قدم خلاف برنداری این کاری بعد از ظهور است.» به گفته او، بعد از ظهور به‌طور طبیعی صاحب قدرت می‌شوی و باید کسانی را تربیت کرد که توان رییس شدن داشته باشند.

این واعظ اصولگرا همچنین با بیان این که تنها انجام کار فرهنگی برای امام زمان کافی نیست، ادامه داده است: «این که ما فقط کار فرهنگی انجام دهیم و در انجام امور مالی، اقتصادی و سیاسی با هم اتحاد نداشته باشیم در زمان ظهور حضرت مهدی(عج) دچار مشکل می‌شویم.»

او معتقد است که «ما باید نیروها را برای پول‌دار شدن و رییس شدن تربیت کنیم، کسانی که ریاست طلب هستند برای ریاست زمین مناسب نیستند و کسانی که تشنه قدرت هستند هم مناسب پول‌دار شدن نیستند، پس قدرت و پول زمان امام زمان(عج) روی زمین بماند؟» پناهیان تاکید کرد: «مساله، مساله وراثت زمین است. وراثت یعنی قدرت، امروز به جوانان می‌گویی با هم متحد شوید، می‌گویند ما در مسائل اقتصادی نمی‌توانیم متحد شویم، این ضعف ماست.»

آیت‌الله غرویان، از اساتید برجسته حوزه علمیه قم اما روز گذشته و در ادامه واکنش‌ها به این اظهارات پناهیان، به‌‌شدت نسبت به سخنان این شاگرد آیت‌الله مصباح انتقاد کرده و در این رابطه به پایگاه خبری انتخاب گفته است: «این سخنان آقای پناهیان که ما باید نیروها را برای پول‌دار شدن تربیت کنیم، در نظر مردم صورت خوشی ندارد. این که همان اشراف‌طلبی و ثروت‌طلبی می‌شود که بحثی مذموم است.»

این استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: «در روایات دینی و اخلاق دینی ما هم مذمت شده که دنبال پول و ثروت باشیم؛ به جای این سخنان، باید دنبال تربیت افراد خدمتگزار و مدبر باشیم که هم عالم باشند و هم برخوردار از بینش اجتماعی.»

غرویان تاکید کرد: «باید چهره‌ها و نیروهایی تربیت شوند که مردمی باشند و به رای مردم، انتخاب مردم و سلیقه مردم احترام بگذارند و دنبال رفاه ملت باشند.»

او با بیان این که این آقایان تعبیر خوبی به کار نبرده‌اند و از مردم نمره منفی می‌گیرند، گفت: «این روزها، دید مردم به برخی گروه‌ها و احزاب منفی شده که ناشی از اختلاس‌های اخیر است. الان پدیده شاندیز را می‌بینید. مردم به اینها به‌خاطر عناوینی که بر پیشانی خود تحت عنوان مذهبی و دینی داشتند، اعتماد کردند، اما کلاه ملت را برداشتند و امروز مردم اعتمادشان را به برخی چهره‌ها از دست داده‌اند.»

غرویان با انتقاد مجدد از اظهارات پناهیان که آن را «زننده» توصیف کرده، ادامه داد: «فکر می‌کنم این شعارها و حرف‌ها برای انتخابات مجلس است. می‌خواهند با این شعارهای فریبنده، افراد و نمایندگانی را جذب کنند و به مردم بگویند اینها پولساز هستند و رفاه می‌آورند.»

البته این نخستین‌ بار نیست که پناهیان، حزب‌اللهی‌ها را دعوت به ثروت‌اندوزی کرده است. او در سخنرانی مهرماه سال گذشته‌اش در دانشگاه امام صادق(ع) که به بهانه دهمین شب محرم برگزار شد نیز گفته بود: «بعضی از حزب‌اللهی‌ها که قبلا مدیر بودند و الان کنار کشیده‌اند. نمی‌دانم اینها چرا کارخانه یا باغی نمی‌زنند تا پول دربیاورند؟ بسیاری از آنها قطعا این کار را نخواهند کرد چون پوزیشن آنها بی‌پولی است. جزو محرومان بودن معنای آن این است که تو عرضه کار کردن نداشته باشی یا عرضه‌ات را برای پول درآوردن خرج نکنی؟! آیا این فرهنگ انقلابی است؟ این چی است؟»

پناهیان در این سخنرانی با استناد به روایاتی از امیرالمومنین علی (ع) گفته بود: «طلحه و زبیر گفتند علی بن ابی‌طالب پول ندارد، می‌خواهد خلیفه شود. امیرالمومنین علی علیه‌السلام دستور داد به عمالش که پول‌های من را که دست‌تان است و دارید با آن کار می‌کنید بیاورید. یک تپه‌ای از پول نقد شد.»

او همچنین در جای دیگر خطاب به حاضرین با طرح پرسشی بلاغی و یک استفهام انکاری ادامه داده بود: ‌«حضرت علی(ع) باغ‌هایی که درست کرد، چاه‌هایی که کند، کشاورزی‌ای که می‌کرد، پولی که به دست می‌آورد به اندازه نیازش بود یا بیش از نیازش؟»

پناهیان بعد از این جملات از حضار خواسته بود تا هیچ‌ وقت به اندازه‌ نیازشان پول درنیاورند. اظهاراتی عجیب که همان زمان نیز واکنش‌هایی بسیار به همراه داشت. چنان که علامه محمدرضا حکیمی از علمای برجسته علوم دینی در مشهد در پستی اینستاگرامی به این سخنان پناهیان واکنش نشان داده و اشاره به بخشی از تحریرات پدرش، با بیان این که «گویا علامه حکیمی سالیان پیش که در دایره‌المعارف حدیث الحیات از اقتصاد اسلامی می‌نوشت، این روزها را می‌دید که کسانی بر سر منبر رسول خدا برای توجیه اشرافیت مذهبی چهره نورانی علی را نیز هزینه خواهند کرد» به مدعیات مطرح شده از سوی پناهیان پاسخ داده بود.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.