«الکساندر لاورنتیف» فرستاده ویژه روسیه در امور سوریه در ۱۸ ژوئن (۳۰ خرداد) دعوتی رسمی در این باره به «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان تحویل داد و گفت، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه معتقد است مشارکت لبنان و عراق برای حل بحران سوریه ضروری است.

میشل عون هدف از مشارکت لبنان در این نشست به عنوان عضو ناظر را مشخص کرد و  عون در این دیدار گفت: لبنان علاقه‌مند به حضور در نشست آستانه ویژه بحث درباره بحران سوریه است زیرا این نشست پیگیری تلاش‌های انجام شده برای راه‌حل‌های سیاسی در راستای بازگشت آوارگان را تسهیل می‌کند خصوصا اینکه لبنان در حال حاضر میزبان یک میلیون و ۵۰۰ هزار آواره سوری است که پیامدهای منفی زیادی دارد.

وی ادامه داد: مشارکت لبنان در نشست آستانه حق لبنان برای صحبت با دولت سوریه در راستای سازمان‌دهی بازگشت آوارگان به کشورشان را لغو نمی‌کند.

در همین ارتباط روزنامه «الشرق الاوسط» به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت، طرف‌های مربوطه در حال آماده کردن موضع رسمی لبنان برای نشست آستانه هستند، نشستی که تنها چهار روز به برگزاری آن مانده است.

بنا به این گزارش، «جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان، «غدی خوری» مدیر امور سیاسی در وزارت خارجه را به عنوان نماینده لبنان در این زمینه و نیز پرونده آوارگان سوری در کشورهای همسایه سوریه مکلف کرده است.

قزاقستان اخیرا اعلام کرد که سیزدهمین دور نشست آستانه درباره سوریه در روزهای یکم و دوم آگوست آتی (دهم و یازدهم مرداد ماه) برگزار می‌شود و برای نخستین بار دو هیات از کشورهای عراق، لبنان در این نشست حضور خواهند یافت.

وزارت امور خارجه قزاقستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: شهر نور سلطان (آستانه) میزبان سیزدهمین «نشست بین المللی سطح بالای آستانه درباره سوریه » است و برنامه ریزی شده است که کشورهای ضامن (آتش بس در سوریه) شامل ایران، روسیه و ترکیه و همچنین دولت سوریه و گروه‌های معارض نظامی در آن شرکت کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.