یورو نیوز امروز - دوشنبه - گزارش داد که فرانسه روز چهارشنبه گذشته به طور رسمی نخستین ناوهای رهگیر "اچ اس آی" (HSI) را به مقامات نظامی عربستان تحویل داد.

عربستان سعودی یکی از پنج کشور نخست جهان در زمینه خرید تسلیحات نظامی است  و فرانسه همواره به عنوان یکی از اصلی ترین فروشنده های سلاح به عربستان سعودی برای "تجارت مرگ" خود با سعودی ها که از سلاح های فرانسوی در یمن استفاده می کنند مورد انتقاد قرار دارد.

 

عربستان سال گذشته میلادی قراردادی ۶۰۰ میلیون دلاری برای خرید ۳۹ ناو رهگیر با شرکت نظامی "ساخت و ساز مکانیک نورماندی "(Les Constructions Mécaniques de Normandie) امضا کرده بود که روز چهارشنبه ۲ فروند از این ناوها را در مراسمی به دور از چشم مطبوعات و رسانه ها تحویل مقامات سعودی داد.

رسانه های فرانسوی می گویند که دعوت نکردن از رسانه ها و خبرنگاران برای پوشش این مراسم بنا به درخواست مقامات ریاض بوده است.

از این ناوها که  ۳۲ متر طول دارند برای رهگیری اهداف مختلف در دریا با استفاده از سرعت بالا استفاده می شود.

یکی از کاربردهای ناوهای رهگیر به طور خاص «مبارزه با اقدامات تروریستی» عنوان شده و این در حالی است که سازمان های غیردولتی مدافع حقوق بشر نسبت به استفاده از این ناوهای رهگیر در جنگ یمن هشدار داده اند.

علاوه بر این، در ۱۸ فوریه امسال، عربستان سعودی با گروه فرانسوی نیوال قرارداد ساخت ناو جنگی در خاک این کشور امضا کرد. این قرارداد در ابوظبی و در حاشیه برگزاری نمایشگاه دفاعی IDEX به امضا رسید.

براساس این قرارداد یک شرکت با حضور دو کشور برای ساخت تجهیزات نظامی دریایی در عربستان سعودی تشکیل می‌شود و مجری آن گروه نیوال خواهد بود.

قرار است ۵۱ درصد از سهام این شرکت متعلق به ریاض باشد و در برنامه اولیه آن ساخت زیردریایی و ناو جنگی پیش بینی شده است.

همچنین اعلام شده است که بخشی از فعالیت‌های شرکت مشترک سعودی و فرانسوی در راستای تقویت ظرفیت‌ها و آمادگی نیروهای دریایی عربستان خواهد بود.

این قرارداد در حالی به امضا رسید که بعد از ماجرای قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار سعودی در کنسولگری عربستان، زمزمه‌هایی مبنی بر قطع همکاری‌های تسلیحاتی کشورهای اروپایی با عربستان به گوش می‌رسید و رهبران ریاض بدلیل جنگ علیه یمن و رسوایی قتل خاشقجی به شدت هدف انتقادات جهانی قرار دارند.

پیش از این بسیاری از مجامع حقوق بشری و غیردولتی در اروپا خواستار لغو همکاری و قراردادهای تسلیحاتی کشورهای غربی با عربستان سعودی شده بودند.

لوموند هم می نویسد: تحویل کشتی های فرانسوی به سعودی ها زمانی اتفاق می افتد که شش ضلعی " تجارت مرگ" با ریاض تشکیل شده است. اگر چه مقامات فرانسوی همواره این مساله را رد می کنند اما در سال های اخیر سلاح های فروخته شده فرانسه به عربستان سعودی در جنگ یمن مورد استفاده قرار گرفتند.

این افشاگری توسط پایگاه اینترنتی "دیسکلوز" فرانسه در ۱۵ آوریل ۲۰۱۹ منتشر شد.

در پی انتقادها از بکارگیری سلاح های ساخت فرانسه توسط نیروهای ائتلاف عربی در جنگ یمن، «ژوفره لیولسی» و «ماتیاس دستال» خبرنگاران پایگاه اینترنتی «دیسکلوز» و «بنوا کلمبا» خبرنگار تحقیقاتی رادیو فرانسه، به اداره کل اطلاعات داخلی فرانسه احضار شدند تا درباره «شبهه افشای اسرار دفاع ملی» توضیح دهند.

پرونده این خبرنگاران به همین اتهام در پی شکایتی از سوی وزارت نیروهای مسلح فرانسه در دادسرای پاریس گشوده شد. پایگاه دیسکلوز متهم است که اطلاعات طبقه‌بندی شده و محرمانه دفاعی متعلق به دولت را منتشر کرده است.

این اطلاعات حاکی از آن است که برخی تجهیزات نظامی ساخت فرانسه که به عربستان سعودی و امارات متحده عربی فروخته شده در جنگ یمن مورد استفاده قرار گرفته و به احتمال زیاد برای حمله به اهداف و شهروندان غیرنظامی به کار برده شده است.

افشاگری دیسکلوز همچنین در ممانعت از بارگیری سلاح در یک کشتی سعودی در بندر «لوهاور» فرانسه نقش مهمی داشت. در پی این افشاگری ها که اعتراض سازمان های حقوق بشری را به دنبال داشت، این کشتی سعودی مجبور شد روز جمعه ۲۰ اردیبهشت بدون بارگیری بندر لوهاور را ترک کند.

در پی این رویدادها سازمان عفو بین‌الملل به همراه ۱۶ سازمان حقوق بشری دیگر، احضار خبرنگاران فرانسوی در پیوند با این پرونده را محکوم کرد.

«ژوفره لیوُلسی» و «ماتیاس دستال» خبرنگاران پایگاه اینترنتی «دیسکلوز» و «بنوا کلمبا» خبرنگار تحقیقاتی رادیو فرانسه به اتهام افشای اطلاعات طبقه ‌بندی شده و محرمانه دفاعی درخصوص جنگ یمن، به پنج سال زندان و جریمه ای معادل ۷۵ هزار یورو محکوم شدند.

اعتراض در پارلمان فرانسه علیه جنگ یمن

در ماه آوریل گذشته، « سباستین نادوت»  نماینده پارلمان فرانسه پلاکاردی را در اعتراض به سکوت پاریس درقبال رویدادهای یمن با عنوان "فرانسه در یمن مرتکب قتل می شود" در پارلمان بالا برد.

نادوت با این کار موضع کشورش درقبال تحولات یمن را به باد انتقاد و اعتراض گرفت.

او در  آن زمان گفت که پارلمان فرانسه هیچ جلسه ای برای بحث درباره اوضاع یمن برگزار نکرده است. نادوت به شدت از تداوم فروش سلاح از سوی فرانسه به عربستان انتقاد کرد.

ادعاهای واهی فرانسه و پشت پرده تبادلات نظامی پاریس - ریاض

«فلورانس پارلی» وزیر دفاع فرانسه اردیبهشت ماه خطاب به نمایندگان پارلمان گفته بود که  تبادلات تجاری پاریس با عربستان ضامن حفظ امنیت و تأمین انرژی فرانسه است و صادرات تسلیحات امکان برقراری روابط نزدیک با کشورهای متحد و راهبردی برای فرانسه را فراهم می کند.

به ادعای او، حفظ چنین تبادلاتی باعث می شود فرانسه همچنان برای حفظ منافع و انرژی خود در منطقه خاورمیانه باقی بماند.

«ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه هم در گفت و گو با روزنامه لوپوئن چاپ پاریس بار دیگر از فروش سلاح به عربستان سعودی حمایت کرد و گفت: فروش سلاح به عربستان در چارچوب پیمان تجارت قانونی سلاح و مواد ۶ و ۷ این پیمان صورت می‌گیرد.

سخنان مقامات سیاست خارجه فرانسه در حمایت از فروش تسلیحات به عربستان، در حالی مطرح می شود که در ماه های گذشته انتقادات فراوانی در مورد این اقدام دولت پاریس صورت گرفته است.

گروهی از وکلای فرانسوی هم چندی پیش با عنوان «کابینه وکلای فرانسه» سخنان وزیر امور خارجه را رد و اعلام کردند طبق مستندات و شواهدی که دارند، صادرات سلاح به عربستان به هیچ وجه مفاد پیمان تجارت قانونی اسلحه را رعایت نکرده و کاملاً غیرقانونی است؛ چرا که عربستان این تجهیزات نظامی را در جنگ یمن و علیه شهروندان بی‌دفاع از جمله زنان و کودکان بکار می‌گیرد.

ادامه فروش تسلیحات به عربستان به یکی از مهم‌ترین چالش‌های دولت این کشور تبدیل شده است تا جایی که هفته گذشته یکی از نمایندگان پارلمان فرانسه از حزب حاکم در پی ادامه فروش سلاح به عربستان از این حزب جدا شد.

جنگ یمن تاکنون ۱۰ هزار کشته و ۶۰ هزار مجروح بر جای گذاشته است. شمار زیادی از قربانیان را افراد غیرنظامی به ویژه کودکان تشکیل می دهند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.