به گزارش آتلانتیک، بوریس جانسون نخست وزیر جدید انگلستان با شروع دوران جدید کاری‌اش با بحران‌های جدی روبه‌رو شده‌ است. 

این در حالی است که ایران هشدار داده که آمادگی اجرای مرحله سوم کاهش تعهدات برجامی‌اش را دارد. این اتفاق اروپا و انگلستان را نگران خواهد کرد.

در ماه سپتامبر و با پایان اولتیماتوم ایران به اروپا، احتمالا شاهد تشدید تنش‌ها بین تهران و واشنگتن خواهیم بود. از سوی دیگر انگلستان هم باید به زودی از اتحادیه اروپا خارج شود. این موضوع سوال جدی و اساسی را ایجاد کرده است که آینده بریتانیا چه خواهد شد.

برخی مقام‌های بریتانیایی نگرانند که دولت بوریس جانسون تحت تاثیر فشارهای آمریکا علیه ایران قرار بگیرد. بنابراین ممکن است دولت ترامپ لندن را وادار کند که موضع سرسختانه‌تری در قبال ایران اتخاذ کند. بسیاری از مقام‌های اروپایی هم به طور جدی نگران این موضوع هستند.

بعد از خروج آمریکا از برجام در سال گذشته، تنش‌ها در منطقه افزایش پیدا کرده‌ است. انگلستان، فرانسه، آلمان، روسیه و چین از اعضای برجام هستند. در این توافق ایران در ازای برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی با محدود کردن برنامه هسته‌ای خود موافقت کرده بود. اکنون با خروج ترامپ از برجام، اعمال تحریم‌ها و کاهش تعهدات برجامی ایران، توافق هسته‌ای در شرایط نگران‌کننده‌ای قرار گرفته‌ است. کشور‌های اروپایی در ماه‌های اخیر تلاش کرده‌اند که راهی برای نجات دادن این توافق پیدا کنند. اما تلاش‌های آن‌ها تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

این در حالی است که تهران هم در مقابل اقدامات و تصمیم‌های ترامپ دست به واکنش زده است. اقداماتی مانند کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران، سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکایی واکنشی از سوی ایران بوده است. اوایل این ماه نیرو‌های بریتانیایی یک نفتکش ایرانی را در نزدیکی تنگه جبل الطارق توقیف کردند. ایران هم در واکنش یک نفتکش بریتانیایی را در نزدیکی تنگه هرمز توقیف کرد. بنابراین بوریس جانسون در ماه‌های آینده باید بحران‌های پیش روی خود و کشورش را مدیریت کند. 

در ماه‌های آینده اگر ایران غنی‌سازی خود را افزایش دهد، جهان با بحران جدی روبه‌رو خواهد شد. حتی فشارهای آمریکا می‌تواند به درگیری نظامی با ایران منجر شود که این بدترین اتفاقی است که می‌تواند در موضوع ایران رخ دهد. از سوی دیگر انگلستان خواهان نجات توافق با ایران است.

دولت ترامپ بارها مدعی شده است که فشار حداکثری بر ایران، موثر بوده است. اما انگلیس معتقد است بهترین راه حل زنده ماندن برجام است.

اروپایی ها با شرایط بحرانی روبه رو هستند، ایران تن به مذاکره در شرایط فعلی نمی‌دهد و از سوی دیگر هم آمریکا به فشار بر ایران برای کشاندن آنها به میز مذاکره ادامه می‌دهد. 

از سوی دیگر جانسون اکنون در شرایط پیچیده‌ای به سر می‌برد؛ عده‌ای می گویند ممکن است جانسون مواضع خود را به سمت ترامپ درخصوص ایران نزدیک کند تا بتواند در توافق تجاری میان آمریکا و انگلستان از امتیازات بیشتری برخوردار شود. این موضوع باعث نگرانی اروپا شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.