محمد جواد ظریف امروز-دوشنبه-برای پاسخ به سوالات مصطفی کواکبیان نماینده تهران، محمد حسین قربانی نماینده آستانه اشرفیه و عبدالکریم حسین زاده نماینده نقده در مورد سهم ایران از بستر و زیربستر دریای خزر در رژیم حقوقی این دریا در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافت.

هر سه نماینده در پایان اظهارات ظریف اعلام کردند که از پاسخ های وی قانع شدند و از وزیر خارجه خواستند به این موضوع رسیدگی کند.

سوال محمد حسین قربانی نماینده آستانه اشرفیه درباره جلوگیری از تضییع حقوقی دریای خزر، سوال مصطفی کواکبیان درباره سهم ایران از بستر و زیربستر دریای خزر و همچنین سوال عبدالکریم حسین زاده نماینده نقده درباره نقش دیپلماسی ایران و کنوانسیون دریای خزر بود که در این جلسه طرح شد و محمدجواد ظریف به ارائه توضیحاتی در این خصوص پرداخت.

لزوم توجه به مسائل آلودگی های زیست محیطی دریای خزر

محمدحسین قربانی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با اشاره به حساسیت زیاد افکار عمومی درباره مسائل مربوط به دریای خزر تصریح کرد: این سوال برای ایجاد شفاف ساختن این قرارداد بین المللی و روشن شدن افکار عمومی طرح می شود.

وی افزود: در آگوست سال ۲۰۱۸ انتشار خبر امضای کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر با امضای سران کوشرهای همسایه این دریا حساسیت های زیادی را به وجود آورد که مورد توجه رسانه های برون مرزی نیز قرار گرفت و این تصور اشتباه را به وجود آورد که پیش از انقلاب سهم ایران ۵۰% از این دریا بوده است. در حالی که در رژیم گذشته سهم ایران تنها در محدوده خط حسین قلی تا آستارا بود.

وی تاکید کرد: مسئله مهم این است که امروز برای مسئولین کشور موضوع دریای خزر در اولویت اول باشد چرا که فعالیت های کشورهای همسابه ابهامات متفاوتی را ایجاد کرده است.

وی اولین ابهام را مربوط به مسائل زیست محیطی دانست و گفت: شیب دریای خزر به سمت سواحل ایران بوده و از آنجا که کشورهای همسایه ایران فعالیت های گسترده ای را در سطح دریا آغاز کرده اند، آلودگی ناشی از کشتی ها، حفاری ها، فعالیت های صنعتی و حتی نوسانات سطحی آب به سمت ایران آمده و مشکلات زیست محیطی جدی را در سواحل ایران ایجاد کرده است.

وی ابهام دیگر را مبحث امنیت خزر دانست و گفت: کشورهای حاشیه دریا تضاد منافع دارند. تکلیف مسیر دسترسی به آب های آزاد از رودخانه ولگا مشخص نشده است. تردد های نظامی نامعلوم است و مشخص نیست حالا که کشور های حاشیه قصد افزایش توان نظامی خود را در دریا دارند نتیجه چه خواهد شد.

قربانی با تاکید بر این که دیپلماسی زمانی موفق است که در زمان درست خود فعال باشد، گفت: همیشه توافق لازمه همکاری و همگرایی نیست و تنگناهاس ژئوپولتیک هم در مواقعی بسیار اثر گذار خواهد بود و دستگاه دیپلماسی باید در تنظیم توافقنامه عجله کند.

وی بحث دیگر خود را در خصوص بستر و زیر بستر دریا اختصاص داد و گفت: منابع زیر بستر دریا برای ما خیلی اهمیت دارد و در حالی که کشور های شمالی در حال اکتشاف و استخراج هست، تکلیف منابع زیربستر جنوب دریای خزر مشخص نیست.

وی  تاکید کرد در توافقنامه نحوه تقسیم منابع مهم است نه مساحت.

حافظه تاریخی مردم ایران موجب بدبینی به روسیه است

عبدالکریم حسین زاده نماینده مردم نقده نیز در سوال خود با تاکید بر این که برخلاف رویه گاندو سازان این سوال به معنای زیر سوال بردن زحمات فرزندان ایران در دستگاه دیپلماسی نیست گفت: حافظه تاریخی مردم ایران موجب بدبینی به کشور روسیه شده است.

وی ادامه داد: در شرایط موجود سه سوال است که باید برای آنها پاسخی پیدا کرد. کشورهای طرف مذاکره به دنبال چه اهدافی هستند؟ چه مسائلی مد نظرشان است که تا کنون در کنوانسیون طرح نشده است؟ و آخرین سوال هم توجه به ظرف زمانی و مکانی این قراردادها و مذاکرات انجام شده درباره آن است؟

در ادامه حسین زاده با اشاره به امکان تقابل نظامی کشورهای پیرامون در سطح دریای خزر، به فعالیت های برخی کشورها در سطح دریا تاکید کرد و گفت: توجه به ضایعات محیط زیستی دریای خزر در جریان مذاکرات بسیار مهم است، چرا که با توجه به شیب دریا تمام هزینه های آن بر عهده ایران است. بنابراین تمام کشورهای باید به صورت برابر درباره ضایعات مسئولیت پذیر باشند.

وی در ادامه به فعالیت های مشکوک روسیه در جریان مذاکرات رژیم حقوقی پرداخت و گفت: یکی از چهره های شناخته شده روسیه در زمان عقد کنوانسیون با حضور در یک برنامه تلویزیون روسیه که به صورت گسترده نیز در فضای مجازی پخش شد، مدعی شد که سهم ایران از خزر به زیر ۱۰ درصد خواهد رسید. آیا سفیر دولت روسیه به خاطر این اظهارات هیچ گاه توسط وزارت خارجه احضار شد؟

وی به اصل ۸۷ قانون اساسی اشاره کرد که کمترین تغییرات مرزی در حمهوری اسلامی غیر ممکن است مگر با تایید چهار پنجم نمایندگان مجلس شورای اسلامی، و افزود: مسئله دیگر موضوع مشاع بودن استفاده از سطح دریا است. که شائبه ایجاد حف مالکیت در آینده را برای کشورهای دیگر ایجاد می کند.

حسین زاده در پایان گفت: اگر سر سوزنی از منافع ملی به مخاطره بیفتد مجلس مصالحه نکرده و پیگیری خواهد کرد.

نمایندگان مجلس ابهامات خود را درباره کنوانسیون دریای خزر طرح کردند

رسانه های ضد انقلاب طوری جلوه می کنند گویا نظام کل دریای خزر را بخشیده است

مصطفی کواکبیان نماینده تهران گفت: سوال من با هدف دلسوزی برای منافع ملی مطرح می‌شود، گفت: برخی رسانه‌های ضد انقلاب موضوع را طوری جلوه داده‌اند که گویا نظام  کل دریای خزر را بخشیده و نمایندگان هم سکوت کردند. ما خواستیم این موضوع در مجلس مطرح شده تا ابعاد آن مشخص شود.

وی با بیان این که فعالیت های ظریف در عرصه دیپلماسی مشخص است اظهار داشت: البته برخی عزیزان سریال گاندو را می‌سازند که حتما برای خود تفکری دارند. خوشبختانه با دلجویی رهبری مواجه شدیم که احتمالا باعث پشیمانی آقایان از تضعیف دستگاه دیپلماسی و شخص آقای ظریف شده است.

وی تصریح کرد: ما طبق بحث‌های حقوقی و کارشناسی معتقدیم که نباید سهم ایران کمتر از ۲۰ درصد در دریای خزر باشد. کما اینکه ظریف هم توضیح داد که هنوز توافقی حاصل نشده و این منوط به بعد از تعیین پهنای دریای خزر است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.