سید عمار حکیم، رئیس این جریان در گفت وگو با ناس نیوز گفت: جمهوری اسلامی ایران در دشوارترین شرایط در کنار عراق ایستاد، ما این موضع ایران را از یاد نمی‌بریم و نادیده نمی‌گیریم، ضمن اینکه در دیدگاه‌ها، اندیشه‌ها و تصمیم‌گیری‌های خود مستقل هستیم، همواره باید با نگاه به اشتراکات و نه تفاوت‌ها عمل کرد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران مانند دیگر کشورها، منافعی در عراق و منطقه دارد. کشورها نهادهای خیریه نیستند، ما هستیم که باید منافع خود با جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشورها را در چارچوب منافع ملی عراق دنبال کنیم.

حکیم در ادامه گفت: جنگ اقتصادی نه تنها با جمهوری اسلامی ایران بلکه با چین و دیگر کشورها راه افتاده است، هر چند این جنگ با ایران سخت‌تر و همه جانبه‌ است اما به نظر ما هیچ طرفی خواهان جنگی فراگیر نیست، چون ویرانی‌های آن به منطقه خاورمیانه محدود نمی‌شود، بلکه به همه جهان کشیده می‌شود. در مورد نقش عراق ما از آغاز استراتژی «عراق میانجی‌گر» را مطرح کردیم و بر این باوریم که عراق می‌تواند این نقش را ایفا کند، اما رهبران گروه‌های سیاسی و نهادهای رسمی در این باره اختلاف نظر دارند. در حال حاضر مهم این است که عراق درگیر نزاع‌ها نشود، این مسئله به این معنی نیست که عراق بی‌تفاوت و بیرون از گود بماند، بلکه باید عراق بر اساس آنچه که منافع ملی و وجدان انسانی ایجاب می‌کند وارد عمل شود.

رهبر جریان حکمت ملی عراق در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان گفت که به علت فشارهای داخلی و خارجی، شما در روابط خود با کشورهای عربی یک گام به عقب رفته‌اید، گفت: روابط ما با کشورهای عربی همسایه ضروری و اساسی است و همیشه می‌کوشیم که در راستای منافع عراق و جهان عرب آن را تقویت کنیم. بسیاری از کشورهای عربی برای سفر به این کشورها از ما دعوت کرده‌اند و در پی پذیرش برخی از این دعوت‌ها هستیم، البته بعد از هماهنگی با دولت و مجلس تا هدف یک چیز باشد و چند دستگی در سیاست‌ها پیش نیاید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.