محمدرضا حیدری در حاشیه شصت‌وهفتمین جلسه علنی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد که امروز در تالار شهر برگزار شد و در جمع خبرنگاران در واکنش به انتقادات امام جمعه مشهد از نحوه مواجه مدیریت شهری با موضوع نشاط جوانان و ایجاد مراکز منکر غیرشرعی در مشهد به بهانه نشاط جوانان، اظهار کرد: مطالبی که توسط آیت‌الله علم‌الهدی به عنوان یک عالم دینی و نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه مشهد مطرح شده، دغدغه‌هایی است که ایشان دارند و دغدغه‌هایی است که همه ما داریم.

وی ادامه داد: هویت این شهر با امام رضا(ع) گره خورده است و این امری جدایی‌ناپذیر است. 1200 سال می‌گذرد و اتفاقات مهمی در خراسان افتاده است و نه رضاشاه و نه محمدرضا شاه نتوانستند به این هویت خدشه‌ای وارد کنند، لذا هویت مشهد با امام رضا(ع) پیوندی ناگسستنی دارد.

حیدری تصریح کرد: با این وجود بر روی روش‌های برطرف‌کردن این دغدغه‌ها دیدگاه‌ها و نظرات گوناگونی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه «مشهد شهر گفت‌وگوست»، خاطرنشان کرد: بر این اساس شایسته است دانشمندان و علمای دینی و دانشگاهی به بحث و گفت‌وگو بنشینند و در خصوص روش‌های کارامد و موثر را با لحاظ دغدغه‌ها همه دلسوزان انتخاب کنند. بر این مبنا در فضای تعامل و گفت‌وگو و با توجه به همین دغدغه‌ها گفت‌وگوهایی را با ایشان و سایر عالما و اندیشمندان شهر آغاز کرده‌ایم و معتقدیم این فضای گفت‌وگو می‌تواند بسیار موثر باشد چراکه پس از 40 سال باید در خصوص بسیاری از مسائل در داخل شهر به اجماع عمومی برسیم.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد یادآور شد: در این میان به منظور کارآمدتر کردن و موثرتر کردن این روش‌های مختلفی وجود دارد؛ هم روش‌های سلبی وجود دارد، هم روش ایجابی وجود دارد و هم روش‌های تلفیقی وجود دارد که نتیجه آن‌ از درون گفت‌وگوها و کرسی‌های آزاد اندیشی می‌تواند بیرون بیاید.

وی عنوان کرد: مبنای عمل مدیریت شهری در حوزه‌های مختلف مسئولیت کاری بر اساس قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی که عدم مغایرت آن‌ها با شرع و قانون اساسی مورد تأیید قرار گرفته است و تلاش می‌کند در آن چارچوب عمل کند.

حیدری تأکید کرد: برای حل این دغدغه‌ها باید مسائل را در یک فضای تعامل و گفت‌وگو و به دور از هرگونه نگاه و بهره‌برداری سیاسی به بحث گذاشت.

وی اضافه کرد: بر اساس آموزه‌های دینی ما و اندیشه‌های امام خمینی(ره) اسلام می‌تواند پاسخگوی نیازهای روز باشد و اجتهاد و فقه پویا می‌تواند بسیاری از نیازها را برطرف کند، همانگونه که امام در موضوع شطرنج و خرید و فروش آلات موسیقی برطرف کردند. بر این اساس این رسالت حوزه‌های دینی است که به این مسائل بپردازند و بتوانیم از موضع دین نیازهای حقیقی و واقعی مردم را در مسیر منطقی پاسخ دهیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.