مایک پمپئو روز دوشنبه در باشگاه اقتصادی واشنگتن که درباره سیاست خارجی آمریکا اظهار نظر می کرد، درباره کاهش نیرو از افغانستان هم اظهار کرد: رئیس جمهوری ترامپ خواسته است تا انتخابات ۲۰۲۰ نیروهای آمریکایی را در افغانستان کاهش دهند.

وی ادامه داد: ترامپ به طور مستقیم از من خواسته است، او کاملا شفاف بوده است؛ به جنگ های بی پایان خاتمه دهید.

وزیر خارجه آمریکا چگونگی خروج نیروها از افغانستان را به دیدگاه و تصمیم ترامپ مرتبط دانست و اضافه کرد: امیدواریم که نیاز به نیروهای جنگی در منطقه به طور کلی کاهش یابد.

ترامپ پیش از این بارها از هزینه صدها هزار میلیارد دلار در افغانستان، عراق و سوریه ابراز ناراحتی کرده است و این در حالی است که ۱۸ سال حضور نظامی آمریکا در افغانستان، نتوانسته است به خشونت ها و اقدامات تروریستی در این کشور پایان دهد.

آمریکا همچنین زلمای خلیل زاد را نماینده ویژه خود در امور افغانستان منصوب کرده است تا بکوشد طالبان و دولت را به میز مذاکره بیاورد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین در پاسخ به سوالی درباره بازداشت معترضان به انتخابات در روسیه هم گفت: من این گزارش ها را خوانده ام، هیچ چیزی برای اضافه کردن به آن ندارم. فکر می کنم همه موضع آمریکا را می دانند، ما همیشه از آزادی بیان حمایت می کنیم.

پمپئو درباره کره شمالی و شخصیت رهبر این کشور گفت: او یک جوان زرنگی است که در شرایط سخت موفق شد تا رهبری این کشور را در دست گیرد.

وی با بیان اینکه "بیش از هر آمریکایی دیگر" با کیم جونگ اون بوده است، درباره دور سوم دیدارها نتوانست اظهار نظر کند.

دونالد ترامپ و کیم جونگ اون تا کنون سه بار با یکدیگر دیدار کرده اند اما این دیدارها نتوانسته است به نتیجه مشخصی منتهی شود.

کره شمالی خواستار پایان دادن به تحریم ها است در حالی که آمریکا مدعی است علاوه بر تحریم های یکجانبه، تحریم های شورای امنیت برقرار است که تنها با عاری سازی شبه جزیره کره از سلاح های اتمی، تصمیم گیری می شوند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.