به گزارش تارنمای شبکه خبری "ای بی سی نیوز"، زمانی که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا برای سخنرانی در کارزار انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ میلادی آماده می شد، یکی از نزدیک ترین مشاورانش نسخه پیش از سخنرانی وی را برای مقامات امارات متحده عربی ارسال کرد؛ اقدامی که مورد توجه محققان فدرال قرار گرفت.

این شبکه خبری در ادامه نوشت، دو هفته پیش از سخنرانی برنامه ریزی شده ترامپ، «توماس باراک» یک سرمایه گذار با نفوذ در خاورمیانه و دوست نزدیک ترامپ، نسخه این سخنرانی را برای رابط تجاری سابق در سفارت امارات متحده عربی در واشنگتن ارسال کرد که این رابط خوستار ترجمه این سخنرانی به زبان عربی شده بود و باراک نسخه عربی این سخنرانی که قرار بود توسط ترامپ ارائه شود را به کمک مدیر مبارزات انتخاباتی ترامپ فراهم و ارسال کرد.

بر اساس گزارش ها، مدیر مبارزات انتخاباتی ترامپ روز سخنرانی طی ایمیلی به باراک اعلام کرد که "این متن نهایی سخنرانی ترامپ به زبانی که درخواست کرده بودید (عربی) است."

باراک در طول مبارزات انتخاباتی، انتقال قدرت و اوایل کار دولت ترامپ با افرادی که به خانواده حاکم امارات متحده عربی نزدیک بوده اند، از جمله افرادی همچون «الملک» و «یوسف العتیبا»، سفیر امارات در ایالات متحده، در تماس نزدیک بوده است.

 

بازرسان مجلس آمریکا در گزارش خود به این موضوع که آیا ترامپ در جریان فعالیت های باراک و «پاول مانافورت» مدیر مبارزات انتخاباتی ترامپ بوده است یا نه، اشاره ای نکرده اند.

نسخه های منتشر شده توسط بازرسان مجلس نمایندگان آمریکا نشان میدهد که چگونه در طول مبارزات انتخاباتی، انتقال قدرت و مراحل اولیه شروع دولت ترامپ، باراک و سایر دستیاران و حامیان ترامپ فرصت های تجاری و دسترسی سیاسی را ادغام کرده اند.

یک مقام نزدیک به باراک جزئیات ارائه شده توسط مجلس که در شبکه خبری ای بی سی آمریکا منتشر شد، را تایید کرد.

ترامپ ماه مه (اردیبهشت – خرداد) سال ۲۰۱۶میلادی به عنوان نامزد حزب جمهوری خواه ریاست جمهوری آمریکا به داکوتای شمالی سفر کرد. وی قصد داشت در سخنرانی خود سیاستی ارائه دهد که موضع خود را در مورد نفت ، گاز و ذغال سنگ مشخص کند. سخنرانی که مشخص کرد که او اولویت فعالیت های انرژی آمریکا را از پیمان های بزرگ زیست محیطی چند ملیتی همچون توافقنامه اقلیمی پاریس بالاتر می داند.

ترامپ رویکرد خود را سیاست "آمریکا اول" عنوان کرد و گفت این سیاست دوباره آمریکا را به ثروت خواهد رساند.

وی در این سخنرانی رو به جمعیت گفت: «در دوران ریاست جمهوری من، آمریکا را به استقلال کامل در انرژی خواهیم رساند. دنیایی را تصور کنید که دشمنان ما در آن نمی توانند از انرژی به عنوان سلاح علیه ما استفاده کنند.»

باراک پیش نویس سخنرانی در مورد سیاست های انرژی را به الملک ارسال کرد و ترامپ در سخنرانی داکوتا درباره حمایت از منطقه خلیج فارس سخن گفته بود. براساس این گزارش، الملک، که توسط دادستان های فدرال بازپرسی شده است، این پیش نویس را بین مقامات اماراتی و سعودی پخش کرد.

سپس باراک اصلاحات الملک را در این پیش نویس به پاول مانافورت ارسال کرده بود. باراک در نامه ای به مانافورت نوشت: "اگر این پیش نویس تا جای ممکن از خطوط قرمز عبور نکند به خواسته ما نزدیک تر است."

براساس این گزارش یک روز بعد «الملک» پیش نویس تغییریافته سخنرانی را با اظهارات یک مقام اماراتی به باراک ارسال کرد و گفت که این همان چیزی است که ما با همسایگان خود توافق کردیم.

ترامپ در سخنرانی های خود عباراتی را برای جلب نظر مخاطبانش در امارات متحده عربی عنوان کرد و رو به جمعیت فریاد زد:«ما با متحدان خود در خلیج فارس برای تقویت روابط مثبت در بخش انرژی به عنوان قسمتی از راهبرد مبارزه با تروریسم همکاری خواهیم کرد.»

کلمات استفاده شده توسط ترامپ اشاره ای مستقیم به نام رهبران کشورهای حوزه خلیج فارس نبود اما نشان دهنده تمایل بالای ترامپ برای همکاری با متحدان عرب حوزه خلیج فارس در مبارزه با تروریسم بود.

بر اساس قانون ثبت فعالیت نمایندگان خارجی، هرکسی که می خواهد به نمایندگی از یک مقام یا نهاد خارجی در سیاست های آمریکا تاثیر بگذارد، موظف است فعالیت خود را به وزارت دادگستری اعلام کند. دستیاران باراک گفته اند که او هرگز به دستور هیچ مقام یا نهاد خارجی عمل نکرده، بلکه صرفا سعی کرد به عنوان واسطه بین ترامپ و یک منطقه پیچیده و رقیب در جهان عمل کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.