آنتونیو گوترش در پیام خود آورده است:

«قاچاق انسان یک جرم شنیع است که تمامی مناطق جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به گزارش دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد، حدود ۷۲ درصد قربانیان شناسایی ‌شده زنان و دختران هستند و درصد کودکان قربانی از ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۶ دوبرابر شده است. بیشتر قربانیان شناسایی ‌شده برای بهره‌کشی جنسی قاچاق شده اند. قربانیان همچنین برای کار اجباری، استخدام به عنوان کودک‌سرباز و دیگر اشکال بهره‌کشی و سوءاستفاده قاچاق می شوند. قاچاقچی‌ها و گروه‌های تروریستی افراد آسیب‌پذیر را طعمه خود می‌کنند، از افراد فقیر گرفته تا کسانی که گرفتار جنگ شده یا با تبعیض روبه‌رو هستند. 

درگیری مسلحانه، آوارگی، تغییرات اقلیمی، بلایای طبیعی و فقر، آسیب‌پذیری‌ها و نومیدی را تشدید کرده و همین امر زمینه رشد سریع قاچاق را فراهم کرده است. مهاجران همواره هدف قرار می‌گیرند. هزاران نفر در دریاها، بیابان‌ها و مراکز نگهداری، به دست قاچاقچیان و ناقلان مهاجران، به دلیل تجارت اهریمنی و بی‌رحمانه آنان جان سپرده اند. اما بی‌توجهی هرروزه به سوء‌استفاده و بهره‌کشی در اطرافمان، هزینه‌های سنگینی را تحمیل می‌کند. 

عملکرد چندجانبه موجب پیشرفت‌هایی از جمله از راه کنوانسیون پالرمو و پروتکل آن در پیشگیری، رفع و مجازات قاچاق انسان، به ویژه زنان و کودکان شده است. بیشتر کشورها دارای مقررات ضروری مصوب هستند و برخی دیگر به تازگی نخستین جرم‌انگاری قاچاق خود را تصویب کرده‌اند. اما اقدامات بیشتری باید انجام شود تا شبکه‌های فراملیتی قاچاق به دست عدالت سپرده شوند و فراتر از همه، تضمین کنند قربانیان شناسایی شده و می‌توانند به حمایت‌ها و خدمات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند.

آرمان‌های توسعه پایدار شامل اهداف روشنی برای پیشگیری از سوء‌استفاده و بهره‌کشی، رفع کلیه اشکال خشونت علیه تمامی زنان و دختران، همچنین ریشه‌کن کردن کار اجباری و کار کودکان است. در این روز جهانی مقابله با قاچاق انسان، اجازه دهید بار دیگر بر تعهد خود به منظور توقف جرایم ناشی از بهره‌کشی بی‌رحمانه از افراد برای کسب منفعت، و کمک به قربانیان برای بازسازی زندگی‌شان تاکید کنیم.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.