امروزه ترکیه به عنوان یکی از کشورهای ایده آل جهت تحصیل دانشجویان بین المللی به خصوص ایرانی شناخته می‌شود. ترکیه از لحاظ اقتصادی در میان ۲۰ کشور صنعتی دنیا قرار دارد و این اقتصاد در سالهای اخیر با رشد چشمگیر صنعت توریسم به یکی از اقتصادهای پیشرو تبدیل شده است. همچنین ترکیه از لحاظ تولیدات کشاورزی به عنوان یکی از ۱۰ کشور برتر دنیا شناخته می‌شود. ازطرفی پیشرفت اقتصادی و چند فرهنگی بودن این کشور از جمله دلایلی است که دانشجویان ایرانی را به تحصیل در ترکیه علاقمند کرده است.از دیگر دلایل محبوبیت تحصیل در ترکیه برای دانشجویان خارجی می توان به فرصت تحصیل با قیمت تقریبا ارزان، کیفیت خوب آموزش و امکان اخذ بورسیه های متنوع شامل کمک هزینه برای اسکان، شهریه، بیمه درمانی و هزینه های مسافرت اشاره کرد. همچنین می توان به اعتبار علمی بالایی که دانشگاههای ترکیه در سال های اخیر در مجامع بین المللی کسب کرده اند اشاره کرد به طوری که مدارک علمی این دانشگاه ها در کلیه کشورهای دنیا شناخته شده است و از طرفی نزدیک بودن این کشور به ایران وعدم نیاز ویزای توریستی برای والدین و خانواده جهت دیدار می تواند برای دانشجویان ایرانی بسیار مهم باشد.

اگر متقاضیان شرایط تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم  را داشته باشند می توانند در دانشگاه های ترکیه در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل شوند. دوره لیسانس در دانشگاه های ترکیه معمولاً ۴ سال به طول می انجامد. گزینش دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه‌های ترکیه از طریق کنکور سراسری انجام نمی‌پذیرد ، بلکه دانشگاه‌ها به‌ صورت جداگانه مدارک و امتیازهای لازم را از داوطلبان درخواست کرده و با برگزاری امتحانات داخلی اقدام به پذیرش دانشجو در این مقاطع می‌نمایند. مقطع کارشناسی ارشد در ترکیه حداقل ۲ سال و مقطع دکترا حدود ۴ سال به طول می انجامدکه نیمی از آن به گذراندن  ۲۰ تا ۳۰ واحد اختصاص می‌یابد و نیمی دیگر صرف تحقیق روی پایان نامه و تحویل پایان نامه می شود.

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه

 

رشته پزشکی و دندانپزشکی از محبوب ترین رشته های تحصیلی در ترکیه است که هرساله افراد بسیاری از سراسر دنیا به خصوص از ایران را به سوی خود جذب می کند. از دلایل استقبال دانشجویان ایرانی به تحصیل در این رشته ها در ترکیه می توان به پایین بودن هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه نسبت به سایر کشور های اروپایی اشاره کرد.  سفر به ترکیه بدون نیاز به ویزا می تواند دلیل دیگری باشد اما دانشجویان پس از ورود می بایست نسبت به اخذ اقامت تحصیلی اقدام کنند. از دلایل دیگر می توان به مورد تایید بودن دانشگاه های پزشکی ترکیه از نظر وزارت بهداشت ایران، بالا بودن سطح علمی دانشگاه های ترکیه، نزدیک بودن فرهنگ دو کشور و نزدیکی مسافت اشاره کرد.

همچنین امکان تحصیل دندانپزشکی در ترکیه بدون آزمون از مهترین دلایل استقبال دانشجویان می تواند باشد که برای رشته پزشکی نیز برقرار است.از طرفی پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه به زبان های ترکی یا انگلیسی ارائه می شود و با توجه به ارائه دوره پزشکی در ترکیه به زبان انگلیسی، دانشجویان از دانش و سطح علمی بین المللی برخوردار خواهند شد و به راحتی می توانند در کشورهای اروپایی و انگلیسی زبان به ادامه تحصیل و یا کار بپردازند. از دیگر دلایل مهم تحصیل پزشکی در ترکیه ارائه کارت طبابت بین المللی به فارغ التحصیلان می باشد.

طول مدت تحصیل پزشکی در ترکیه ۶ سال است. این مدت زمان استاندارد بوده و کلیه دروس و مهارت‌ها بر اساس دوره ۶ ساله طراحی شده است. دوره دندانپزشکی در ترکیه  همانند بسیاری از کشورهای دیگر ۵ سال به طول می انجامد. دوره دندانپزشکی در ترکیه به دو دوره ۲ ساله و ۳ ساله تقسیم می شود که در دوره ۲ ساله مطالب به صورت تئوری یا تئوری- عملی آموزش داده می شود و در دوره ۳ ساله دانشجویان وارد محیط بیمارستان می شوند و به صورت عملی در محیط واقعی آموزش ها و مهارت های لازم را فرا می گیرند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط تحصیل در ترکیه و رشته های پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه می توانید نظرات خود را در زیر همین مقاله وارد نمایید تا پاسخ سوالات شما داده شود و یا با موسسه سفیر ساعی در ارتباط باشید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.