حسن ساسانی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: افزایش یاد شده به منظور نوبت دوم آبیاری کشت بهاره(تابستانه) کشاورزان شرق و غرب استان اصفهان صورت می گیرد و به مدت ۱۵ روز ادامه خواهد داشت.

وی افزود: ورودی فعلی به این سد ۵۰ و خروجی از آن ۶۸ مترمکعب بر ثانیه و میزان آب ذخیره شده در آن ۷۸۲ میلیون مترمکعب است.

ساسانی، مقدار بارش ها از آغاز سال آبی جاری (مهر ۹۷) تاکنون در سرشاخه های زاینده رود را ۲ هزار و ۱۴۵ میلی متر اعلام و خاطرنشان کرد: این مقدار در دوره زمانی بلند مدت افزایش داشته است. 

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان تاکید کرد: با وجود اینکه بارش های سال آبی جاری چشمگیر بوده اما مقایسه حجم کنونی با متوسط بلند مدت (۴۴ ساله) کاهش را نشان می دهد و این اعداد و ارقام تاکید می کند که موضوع کم آبی در این خطه جدی محسوب می شود.

سد زاینده رود به عنوان یکی از اصلی ترین سدهای مرکز کشور در سال ۱۳۴۹ با ظرفیت ۱.۴ میلیارد مترمکعب بهره برداری شد، این سد قوسی شکل در۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد. 

زاینده رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زرد کوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

زمین‌های کشاورزی اصفهان حدود ۵۶۳ هزار هکتار معادل ۳.۵ درصد از مساحت استان می‌باشد که با توجه به محدودیت‌های منابع آب در سال‌های اخیر، تنها حدود ۲۹۰ هزار هکتار آن زیر کشت زراعی و باغی قرار گرفته است.

در سال زراعی ۹۶- ۹۷ حدود ۲۱۰ هزار هکتار از مجموع زمین‌های کشاورزی استان به کشت محصولات زراعی اختصاص داشت که ۱۹۰ هزار هکتار آن زراعت آبی و ۲۰ هزار هکتار مربوط به زراعت دیمی بوده است.

میزان تولید انواع محصولات زراعی در استان اصفهان با توجه به بروز پدیده خشکسالی و کاهش سطوح زیر کشت حدود سه میلیون و ۲۵۰ هزار تُن برآورد شد و این در حالی است که بیش از ۱۸۰ هزار نفر در این بخش در استان مشغول به کار هستند.

سد زاینده رود به عنوان یکی از اصلی ترین سدهای مرکز کشور در سال ۱۳۴۹ با ظرفیت ۱.۴ میلیارد مترمکعب بهره برداری شد، این سد قوسی شکل در۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد. 

زاینده رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زرد کوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌ رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان میریزد. 

این رودخانه در سال های به دلیل سو مدیریت، تغییرات اقلیمی، خشکسالی های متوالی، تراکم جمعیت و برداشت های بی رویه به یک رودخانه فصلی تبدیل شده است و در پایین دست بخصوص در فصول گرم سال با خشکی مواجه می شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.