برخی مقام‌های آمریکایی از تصمیم «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای منصوب کردن یکی از نزدیکانش به سمت مدیر اطلاعات ملی آمریکا ابراز نگرانی کرده و آن را گامی برای به کنترل درآوردن نهادهای اطلاعاتی می‌بینند. 

روزنامه واشنگتن‌پست که این خبر را سه‌شنبه منتشر کرده نوشته ترامپ دستگاه‌های اطلاعاتی را غیروفادار می‌داند و در تلاش است تا صدای آنها را که بعضا جمع‌بندی‌هایی در تضاد با او دارند، ساکت کند. 

به نوشته این روزنامه، ترامپ حمله به دستگاه‌های جاسوسی آمریکا را از نخستین لحظات اعلام نامزدی برای شرکت در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا آغاز کرد. او بعد از ورود به کاخ سفید به طور متداول نتایج جمع‌بندی‌های این دستگاه‌ها را در مسائل مختلف از جمله توافق هسته‌ای برجام، دخالت ادعایی روسیه در انتخابات و ترور «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی رد کرده است. 

ترامپ حالا با انتخاب «جان راتکلیف» برای ایفای نقش به عنوان مدیر اطلاعات ملی آمریکا و منصوب کردن «ویلیام بار» به عنوان وزیر دادگستری این کشور قصد دارد پایه‌های دو ستونی که بیشترین مخالفت‌ها را با او دارند تضعیف کند. 

مقام‌های اطلاعاتی آمریکا در گفت‌وگو با واشنگتن‌پست گفته‌اند نگران هستند این اقدامات ترامپ به سیاسی‌سازی جمع‌بندی‌های اطلاعاتی منجر شود و مقامی که معمولاً به نمایندگی از آنها به کاخ سفید می‌رود ممکن است تمایل کمتری برای ارائه ارزیابی‌های واقعی و مخالف با دیدگاه‌های ترامپ ارائه کند. 

مقام‌های سابق آمریکایی هم قصد ترامپ برای انتصاب راتکلیف به این سمت را تهدیدی برای استقلال دستگاه‌های جاسوسی آمریکا قلمداد می‌کنند. «راف لارسن»، از مقام‌های سابق سیا در دولت‌های مختلف آمریکا، درباره اقدام ترامپ می‌گوید: «کار ترامپ تلاشی آشکار برای تجمیع قدرت در دستان افراد وفادار به خودش است.»

ترامپ مخالفت با جامعه اطلاعاتی آمریکا را از زمانی آغاز کرد که نخستین ارزیابی‌های اطلاعاتی روسیه را به دخالت در انتخابات سال ۲۰۱۶ متهم کردند. از نگاه او چنین نتیجه‌گیری‌هایی، موفقیت و مشروعیت او در انتخابات را زیر سوال می‌برد.

راتکلیف در یک مصاحبه اخیر با فاکس‌نیوز، درباره تحقیقات در خصوص دخالت ادعایی روسیه در انتخابات آمریکا دیدگاه‌هایی کاملاً نزدیک به ترامپ مطرح کرده است. او گفته که حقوقدان‌هایی که مولر استخدام کرده همگی از نزدیکان به نبیاد کلینتون هستند. 

از جمله دیگر حوزه‌های درگیری ترامپ با جامعه اطلاعاتی آمریکا پایبندی ایران به توافق هسته‌ای برجام است. 

بهمن‌ماه سال گذشته گزارش سالانه «ارزیابی تهدیدهای جهانی» که ارزیابی نهادهای اطلاعاتی آمریکا از تهدیدهای ادعایی پیش روی این کشور را منعکس می‌کند، اظهارات ترامپ درباره پایبندی ایران به برجام را به طور کامل نقض کرد.

در این ارزیابی که «دن کوتس»، مدیر مستعفی اطلاعات ملی آمریکا از آن رونمایی کرد ضمن تأیید پایبندی  ایران به برجام تصریح شده بود تهران به دنبال توسعه برنامه تسلیحات هسته‌ای خود برای ساخت بمب نیست.

ترامپ بعد از انتشار این گزارش به شدت از دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا انتقاد کرد. او در توئیتر نوشت: «به نظر می‌آید وقتی پای خطر ایران در میان است، اطلاعاتی‌ها فوق‌العاده منفعل و خام می‌شوند. اشتباه می‌کنند! زمانی که من رئیس‌جمهور شدم، ایران داشت در کل خاورمیانه و فراتر از آن، دردسر درست می‌کرد. از وقتی که من رئیس‌جمهور شده‌ام، آن‌ها کلا فرق کرده‌اند.»

ترامپ افزود: «اما [ایران] یک منبع بالقوه برای خطر و مناقشه است. آن‌ها دارند راکت آزمایش می‌کنند (همین هفته پیش) و خیلی چیزهای دیگر و تا مرز خطر می‌آیند. الان اقتصاد آن‌ها دارد زمین می‌خورد و همین تنها دلیلی است که آن‌ها را عقب نگه داشته است. مراقب ایران باشید. شاید اطلاعاتی‌ها باید دوباره درس‌هایشان را مرور کنند.»

این اظهارات ترامپ با واکنش‌های گسترده‌ای در داخل آمریکا رو به رو شد. 

«داگلاس اچ. وایز» از افسران باسابقه سرویس‌های اطلاعاتی و معاون پیشین آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در آن زمان به روزنامه «نیویورک‌تایمز» گفت: «این‌ها علاوه بر اینکه تبعات خودشیفتگی است، فشار سیاسی قدرتمند و نادرستی با هدف مجبور کردن سران جامعه اطلاعاتی به همسویی با اهداف سیاسی او نیز هست.»

وی افزود: «بقای کشور زمانی به خطر می‌افتد که سیاستگذاران آژانس‌های اطلاعاتی را که باید اطلاعاتی بی‌طرفانه و غیرسیاسی ارائه دهند، تضعیف کنند.»

«آدم شیف» رئیس دموکرات کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا نیز گفته بود زیر سوال بردن ارزیابی جامعه اطلاعاتی آمریکا توسط رئیس‌جمهور این کشور، اقدامی خطرناک است.

اظهارات ترامپ حتی از سوی هم‌حزبی‌های او نیز با واکنش منفی مواجه شده است. «مایک گالاگر» عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در مورد آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا گفته است: «آن‌ها دارند کار بسیار دشواری انجام می‌دهند و واقعا دارند تلاش می‌کنند که اولویت‌های رئیس‌جمهور را پیش برند.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.