به گزارش خبرگزاری رویترز از ژنو، وزارت دادگستری آمریکا هفته گذشته سیاستی خفته را زنده کرد که به دولت فدرال این کشور امکان می دهد مجازات اعدام را به اجرا گذارد. 

این تصمیم بلافاصله زمینه تعیین زمان اعدام پنج زندانی فدرال در آمریکا را فراهم کرد.  

سازمان ملل از دیرباز مخالف اجرای حکم اعدام بوده و خواستار برچیدن یا تعیین مهلت قانونی برای آن شده است.

«روپرت کولویل» سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در یک نشست خبری در ژنو با اعلام اینکه اعدام، خطر کشته شدن افراد بی گناه را در بر دارد، گفت: گزارش هایی در آمریکا منتشر شده مبنی بر اینکه انجام تحقیقات روی دی ان ای و موارد دیگر، بی گناهی برخی از اعدام شدگان در این کشور را ثابت کرده است.  

وی با  یادآوری اینکه تصمیم وزارت دادگستری آمریکا، پیشرفت در زمینه برچیدن اعدام را به عقب باز می گرداند، ‌ افزود:تصمیم «ویلیام بار» دادستان کل آمریکا تا حدی زیادی مغایر با روال کلی در آمریکا و در سطح بین المللی است.  

به گفته مقام های وزارت دادگستری آمریکا، آخرین اعدام فدرال در این کشور در سال ۲۰۰۳ اجرا شد. از آن زمان به بعد، ‌ طولانی شدن روند رسیدگی به پرونده های مرتبط با مواد مخدر، دولت را از ادامه اجرای حکم اعدام بازداشت.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا خواستار افزایش اجرای حکم اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر و عاملان تیراندازی به روی جمعیت بالایی از مردم شده است.

اکنون ۶۲ زندانی فدرال در آمریکا در صف انتظار اعدام به سر می برند. از جمله این افراد، «جوهر تسارنایف» است که در سال ۲۰۱۳ در ماراتن بوستون بمب گذاری کرد.  

به گفته کولویل، ‌ ۲۵ ایالت از ۵۰ ایالت آمریکا مجازات اعدام را برچیده یا برای آن مهلت قانونی تعیین کرده اند.

وی یادآور شد که حدود ۱۷۰ کشور از ۱۹۴ عضو سازمان ملل مجازات اعدام را به لحاظ قانونی یا در عمل از میان برداشته اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.