شرکت خودروسازی جیلی که یکی از بزرگترین کمپانی های فروش خودرو در چین است اعلام کرد که تنها در نیمه اول سال ۲۰۱۹ با کاهش ۴۰ درصدی سود دهی در فروش خودروها مواجهه شده است و فروش خودروهای این کمپانی در چین ۲۹ درصد کاهش پیدا کرده است.

کاهش سرعت رشد اقتصادی در چین از آنچه که پیش بینی می شده است صدمات بیشتری دارد به اقتصاد این کشور می زند به طوری که فروش خودروهای جیلی در بازار جهانی ۳۳ درصد کاهش پیدا کرده است.

البته سایر کمپانی های خودروسازی در جهان از این قافله مستثنی نیستند و کمپانی خودروسازی آمریکایی فورد در نیمه اول امسال با کاهش ۲۲ درصدی در فروش محصولاتش مواجه شده است و فروش خودروهای شرکت خودروسازی آمریکایی جنرال موتورز نیز با کاهش ۱۲ درصدی همراه بوده است.

برخی از کمپانی های خودروسازی چینی بیشتر در قعر چاه فرو رفته اند به طوری که شرکت خودروسازی هایما با کاهش۷۰ درصدی فروش محصولاتش در ۵ ماه اول سال ۲۰۱۹ مواجه شده است و شرکت خودروسازی چانگیانگ هم ۳۳ درصد کاهش فروش را تجربه کرده است.

به طور کلی بازار جهانی خودرو در نیمه نخست سال ۲۰۱۹ با کاهش ۶ درصدی فروش محصولات مواجه شده است و برخی از بزرگترین کمپانی های خودروسازی با بیش از ۱۳ درصد کاهش در فروش مواجه شده اند.

بازار خودروسازی چین برای دو دهه بوده است که با چنین رکودی در فروش مواجه نشده بوده است و در حال حاضر کند شدن سرعت رشد اقتصادی این کشور و جنگ تجاری با آمریکا به این بحران دامن میزند.

کاهش توانایی مالی مشتریان قطعا در کاهش فروش خودروها موثر بوده است ولی کمپینی که علیه دولت و علیه آلودگی زیستی خودروها تشکیل شده است نیز در کاهش فروش بی تاثیر نبوده است.

به طور کلی فروش وسایل نقلیه چینی با کاهش ۱۲ درصدی نسبت به همین زمان در سال گذشته مواجه شده است و کمپینی که علیه خرید خودروهای چینی به راه افتاده است خواهان بهبود کیفیت این محصولات در جهت کاهش آسیب دیدن محیط زیست است.

یکی از کارشناسان اقتصادی در این خصوص می گوید به احتمال زیاد کاهش فروش خودروهای چینی ادامه پیدا کند و کوچک شدن بازار فروش این خودروها نیز تاثیر زیادی در کاهش فروش داشته است و در حال حاضر صاحبان این کمپانی های خودروسازی برای جلوگیری از ادامه روند نزولی فروش اقداماتی انجام داده اند که بی نتیجه بوده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.