محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات صبح چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت وزرا در جمع خبرنگاران درباره زمان قرار گرفتن ماهواره مخابراتی ناهید یک در مدار، اظهار کرد: کار پژوهشگرهای پژوهشگاه فضایی در خصوص این ماهواره پایان یافته و تست‌های نهایی مربوطه نیز انجام شده است و احتمالا ظرف یکی دو هفته آینده ماهواره برای در مدار قرار گرفتن تحویل وزارت دفاع می‌شود.

وی با بیان اینکه سیکل آماده‌سازی برای ارسال ماهواره در وزارت دفاع انجام می‌شود، افزود: ایرادات دو پرتاب قبل استخراج و برطرف شده است و امیدواریم که این ماهواره با موفقیت در مدار قرار بگیرد.

وزیر ارتباطات در خصوص اندروید تولید داخل نیز گفت: تعدادی از گوشی‌های اندرویدی تولیدی داخلی برای مردم ارسال شد و از آنها خواستیم که به ما گزارش بدهند، تقریبا ۱۰۰ محور از ایراداتی که در گوشی بوده الان مستند شده که به شرکت تولیدکننده فرستادیم و یک برنامه حمایتی برای ترویج آن در بازار نیز در نظر داریم که به زودی در این‌باره صحبت و اطلاع‌رسانی بیشتری می‌کنیم.

جهرمی درباره آخرین وضعیت شبکه ملی اطلاعات نیز گفت: شبکه ملی اطلاعات یک فرآیند است، بخش زیرساخت آن که مربوط به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است، گزارش آن ارائه شده و اقدامات مربوط به پیشرفت کارهای آن ادامه دارد، ولی در بخش خدمات محتوا، سند مدونی در کشور نیست و بنا شده با تلاش مرکز ملی تبادل اطلاعات، سند آن نیز به شورای عالی فضای مجازی ارائه شود.

وی گفت: نگاه به شبکه ملی اطلاعات، فرهنگی و محتوایی است، کاراکتری که انتقال فرهنگی به جامعه می‌کند، برای ما دهه شصتی‌ها، پسر شجاع و بل و سباستین بود، الان کاراکترهای بتمن، بن‌تن، لاک‌پشت‌های نینجا و باب اسفنجی انتقال مطالب فرهنگی به جامعه را انجام می‌دهند؛ با مسائل فنی، موضوع این کاراکترها درست نمی‌شود بلکه محتوا و کاراکترها و خدماتی که می‌خواهند تعلیم و تربیت را به نسل بعدی ارائه دهند باید اصلاح شود.

وزیر ارتباطات ادامه داد: آن وظیفه‌ها مورد غفلت است و باید تلاش جدی‌تری شود و ما نیز باید آن را تقویت کنیم، منتها آن درخواستی که بر روی شبکه ملی اطلاعات وجود دارد بخش عمده محتوایی است و باید یک حرکت جدی صورت گیرد و یک عزم در دستگاه‌ها ایجاد شود.

آذری جهرمی همچنین درباره سوء‌استفاده از مسافران برای رجیستری گوشی تلفن همراه اظهار کرد: مسئولیت برگزاری جلسات کمیته رجیستری با وزارت ارتباطات است، اما در این خصوص طبیعتا باید کمیته رجیستری به آن ورود پیدا کند.

وی بیان کرد: مثلا شما می‌گویید ممکن است منبع آب شهر را مسموم کنند و مردم مسموم شوند، اما نمی‌شود منبع آب را بست؛ این یک حق قانونی است که برای مسافرین قرار داده شده که می‌توانند ۸۰ دلار بار همراه مسافر را با خود بیاورند، حال این میزان بار همراه می‌تواند گوشی تلفن همراه هم باشد و ممکن است عده‌ای سوءاستفاده کنند.  

آذری جهرمی ادامه داد: برای حل ریشه‌ای مساله، باید مشکل تامین گوشی تلفن همراه در کشور حل شود و این سفت کردن پیچ، پروژه ثبت گوشی تلفن همراه مشکل را حل نمی‌کند، الان واردات قانونی گوشی همراه به دلیل مسائل ثبت سفارش و تخصیص ارز، یک مقدار مشکل است و باید این مسئله را بپذیریم، اما از طرفی تا زمانی که بازار نیاز دارد از هر طریقی وارد می‌کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.