بالاخره بعد از مدت‌ها ابهام درباره تغییر و تحولات رخ داده در زمینه لوایح مالیاتی دولت، وزیر امور اقتصادی و دارایی در این باره اظهار کرد: وزارت امور اقتصادی و دارایی بر اساس پژوهش های انجام شده، به این نتیجه کارشناسی رسیده است که موضوع مربوط به مالیات بر عایدی سرمایه را در دل لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم گنجانده و به طور یکپارچه به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند.  

فرهاد دژپسند که روز گذشته برای پاسخ به سوالات نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کمیسیون اقتصادی مجلس حضور یافته بود، گفت که یکی از دغدغه‌های نمایندگان مجلس در این جلسه، موضوع مالیات بر عایدی سرمایه بود و اینکه چرا لایحه‌ای در این ارتباط به مجلس تقدیم نمی‌شود.

وی همچنین با اعلام خبر تدوین لایحه مالیات بر فعالیت‌های اختلال‌زا در وزارت اقتصاد و ارائه آن جهت بررسی به دولت، از احتمال تقدیم آن به مجلس تا انتهای مهر ماه سال جاری خبر داد.

بررسی لایحه مالیات‌های مستقیم چند سال طول خواهد کشید

در این باره وحید عزیزی - اقتصاددان - در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه طولانی شدن فرایند ارائه لایحه مالیات بر عائدی سرمایه به مجلس و حالا ادغام آن در یک لایحه دیگر نشان می‌دهد دولت عزمی برای تنظیم این لایحه ندارد، اظهار کرد: اگر قرار باشد لایحه مالیات بر عائدی سرمایه در قالب لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم به مجلس ارسال شود آنگاه باید نیمی از لایحه مالیات‌های مستقیم تغییر کند که در این صورت بررسی آن چند سال به طول خواهد انجامید.

او با اشاره به وعده‌های مختلف وزارت  اقتصاد برای اجرایی کردن لایحه مالیات بر عائدی سرمایه از سال گذشته و سرانجام اقدام آن در لایحه‌ای دیگر، درباره جایگاه مساله مسکن در این لایحه اظهار کرد: مالیات بر عائدی سرمایه از ۱۵۰ سال پیش برای بحث مسکن در نظر گرفته شده اما برخی کشورها طلا و ارز را هم به آن اضافه کرده‌اند.

مالیات بر مسکن در ۱۸۰ کشور دیگر انجام می‌شود

عزیزی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است ملاحظاتی درباره اخذ مالیات از مسکن وجود داشته باشد که دولت به طور جدی با آن مواجه نمی‌شود؟ اظهار کرد: طبیعی است که اجرای هر قانونی یکسری نگرانی‌هایی با خود به همراه دارد اما این مسائل غیرقابل کنترل نیستند. قانون مالیات بر مسکن برای بار اول نیست که می‌خواهد اجرایی شود، این قانون در ۱۸۰ کشور دنیا به اجرا آمده و نتایج موفقی هم داشته است.

این اقتصاددان با بیان اینکه طرح مالیات بر مسکن توسط چندین بار و توسط چندین گروه مورد ارزیابی‌های کارشناسی قرار گرفته است، ادامه داد: آخرین بار مرکز پژوهش‌های مجلس گزارشی را در این باره تدوین کرده و در آن همه ملاحظات مربوط به اجرای طرح مالیات بر مسکن در نظر گرفته شده است.

او درباره ملاحظات در اجرای قانون مالیات بر عائدی سرمایه و مسکن نیز اظهار کرد: در همه جای دنیا برای هر خانواده فقط یک خانه مشمول معافیت می‌شود اما در ایران می‌توان این معافیت را برای هر نفر یک خانه در نظر گرفت تا از این طریق بازار خرد مسکن تحت تاثیر قرار نگیرد.

وزارت اقتصاد پاسخگوی تغییر و تحولات نیست

به گزارش ایسنا، در روزهای گذشته در  حالی که همه منتظر ارسال لایحه مالیات بر عائدی سرمایه به دولت بودند اما معاون اقتصادی وزارت  اقتصاد خبر از ارسال لایحه‌ای دیگر با عنوان "مالیات بر فعالیت‌های اختلال‌زا" داد که اساسا پیش از آن اسمی از آن شنیده نشده بود.

گفتنی است؛ درباره این تغییر و تحولات ناگهانی در مسیر ارسال و برگشت لوایح مالیاتی به دولت، خبرگزاری ایسنا از روزهای گذشته پیگیر این اتفاقات از وزارت  اقتصاد و سازمان امور مالیاتی بوده است اما تاکنون پاسخی از این نهادها دریافت نکرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.