رسانه‌های آمریکایی از جمله مجله سیاسی "ونتی‌فر" اعلام کردند، جارد کوشنر، داماد و مشاور دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در راستای ادامه تحرکاتی که روزهای ۲۵ و ۲۶ ژوئن گذشته در کارگاه منامه آغاز شد، عصر دوشنبه سفری را به منطقه خاورمیانه آغاز کرد.

کارگاه منامه بر بررسی ابعاد اقتصادی طرح پیشنهادی آمریکا برای خاورمیانه موسوم به معامله قرن متمرکز بود.

کاخ سفید امیدوار است در مقابل ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری به ارزش ۵۰ میلیارد دلار برای نوار غزه، کرانه باختری و سه کشور عربی مجاور، موفق به اجرای ابعاد سیاسی این طرح شود.

طبق این طرح، فلسطینی‌ها با کمک برخی کشورهای عربی مجبور به امتیازدهی‌هایی به نفع اسرائیل در خصوص شهر قدس اشغالی، حق بازگشت پناهجویان و مرزهای کشور فلسطین می‌شوند.

طبق گزارش مجله ونتی‌فر، سفر کوشنر به منطقه خاورمیانه شامل پنج مقصد از جمله اراضی اشغالی، اردن، مصر، عربستان و مراکش خواهد بود.

روزنامه واشنگتن پست نیز نوشت، امارات نیز یکی دیگر از مقاصد این سفر منطقه‌ای کوشنر خواهد بود.

در این سفر معاون کوشنر، جیسون گرینبلات، فرستاده آمریکا و برایان هوک، فرستاده ویژه این کشور در امور ایران همراه او خواهند بود.

دولت آمریکا تا این لحظه هنوز به صورت رسمی برنامه سفر جارد کوشنر به خاورمیانه را اعلام نکرده است، اما در خبرها آمده است کوشنر در این سفر قرار است با رهبران چهار کشور عربی از جمله محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و نیز برخی از مقامات رژیم صهیونیستی دیدار و گفتگو کند.

به گفته مختار غباشی، معاون رئیس مرکز عربی پژوهش‌های خاورمیانه (مرکز غیردولتی در قاهره)، آمریکا برای تبلیغ ابعاد اقتصادی طرح معامله قرن فشارهای سنگینی را برای کشورهای عربی وارد می‌کند.

غباشی گفت: کاخ سفید به دلیل اینکه کوشنر طراح معامله قرن است، او را برای انجام این سفر انتخاب کرده است.

وی افزود: هدف از سفر کوشنر به خاورمیانه اجرای ابعاد سیاسی این طرح در مقابل تبلیغ ابعاد اقتصادی آن است.

او در ادامه گفت: هدف از سفر روز دوشنبه عبدالله دوم، پادشاه اردن به قاهره گفتگو درباره معامله قرن پیش از سفر کوشنر به امان بود.

ونتی‌فر درباره اهداف کوشنر در این سفر نیز نوشت، هدف از این سفر ترغیب کردن برخی از رهبران کشورهای منطقه به حمایت مالی از طرح معامله قرن است.

این مجله آمریکایی به نقل از یک مسئول آمریکایی نوشت، هرگونه پایبندی جزئی این کشورها موجب دستیابی به اهداف خوبی می‌شود.

این مسئول آمریکایی گفت: کوشنر در این سفر با رهبران عالی رتبه‌ای دیدار کرده و با آنها درباره بودجه‌ای که پرداخت خواهند کرد، گفتگو می‌کند.

ونتی‌فر با اشاره به اینکه سفر کوشنر با هدف گرفتن تاییدی برای طرح اقتصادی ترامپ انجام می‌شود، تاکید کرد: دولت آمریکا می‌خواهد از هماهنگی موضعگیری‌ها و تفکرات رهبران این کشورها در مورد طرح معامله قرن اطمینان یابد.

مطبوعات عبری زبان نیز به نقل از یک منبع در آمریکا اعلام کردند، کوشنر در سفر خود به خاورمیانه پیشنهادی برای رهبران کشورهای عربی دارد که رد آن برای آنها دشوار خواهد بود، کوشنر در این سفر به نیابت از ترامپ از آنها برای حضور در کنفرانسی بین‌المللی در کمپ دیوید دعوت می‌کند.

مطبوعات عبری‌ زبان به نقل از منبع یاد شده نوشتند، این کنفرانس پیش از انتخابات اسرائیل برگزار خواهد شد و طی آن ترامپ طرح صلح خود مشهور به معامله قرن را ارائه خواهد کرد.

مطبوعات یاد شده افزودند، این گام با هماهنگی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و رون دریمر، سفیر اسرائیل در آمریکا انجام می‌شود.

کارشناسان بر این باورند که زمان برگزاری این کنفرانس با کمپین انتخاباتی نتانیاهو و کمپین انتخاباتی ترامپ هماهنگ است.

یک مسئول در واشنگتن گفت، قرار است نتانیاهو در این کنفرانس حضور نیابد تا حضورش مانع از مشارکت مهمانان عرب نشود.

پیش‌بینی می‌شود ترامپ در این کنفرانس چارچوب کلی طرح معامله قرن را بدون ورود به جزئیات ارائه کند؛ از جمله اعلام حمایت از تشکیل فلسطین، اما این به معنای موافقت با کشور فلسطین و یا حمایت از حضور فلسطین در قدس شرقی و نه حمایت از آن به عنوان پایتخت کشور مستقل فلسطین نیست.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به طور کلی با این طرح مخالفت کند اما نتانیاهو با وجود برخی اشکالاتی که به طرح یاد شده دارد، آن را تایید خواهد کرد، در این میان حضور رهبران عربی در این کنفرانس به منزله چراغ سبزی برای پذیرش این طرح خواهد بود.

کارشناسان سیاسی معتقدند، دعوت به کنفرانس کمپ دیوید در صورت موفقیت به منزله حمایت از کمپین انتخاباتی نتانیاهو است. در سطح انتخابات داخلی اسرائیل نیز برگزاری چنین کنفرانسی احتمالا از شدت مخالفت ائتلاف آبی و سفید با پیوستن به ائتلافی دولتی به ریاست نتانیاهو می‌کاهد و چه بسا حزب کارگر اسرائیل را به پیوستن به چنین کابینه‌ای تشویق کند.  

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.