محمد نهاوندیان در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه هدف همه سیاستگذاران و کارشناسان این است که موج تورمی که با التهابات ارزی ایجاد شد را مهار کنند،‌ افزود: البته تشخیصها و ارزیابیها متفاوت است و اینکه تخصیص ارز رسمی (دلار ۴۲۰۰ تومانی) تا چه حد به هدف رسیده در مورد کالاهای مختلف مانند برنج،‌ دارو، ‌نهاده های دامی و... در ارزیابی ها متفاوت است.

وی افزود:‌ اما آنچه که قطعی است اهتمام دولت به تامین کالاهای اساسی مردم با کمترین مشکل است در همین رابطه برخی کالاها از این لیست خارج شده و این بحث همچنان ادامه دارد.

نهاوندیان با تاکید بر اینکه در مورد اجرایی شدن اینستکس موضوع مهم تخصیص وجوه قابل استفاده است،‌ گفت:‌ از همین رو یا باید اروپایی ها در خرید از ایران به ویژه در مورد صادرات نفت  اقدام جدی انجام دهند، یا اعتباراتی برای آن در نظر بگیرند و یا ارز حاصل از صادرات ایران به کشورهای دیگر وارد آن شود.

به گفته معاون اقتصادی رئیس جمهوری،‌ اینستکس ظرف مفیدی می تواند باشد اما حتما باید مظروفی مناسب در آن قرار گیرد به این معنا که  باید در آن درآمد ارزی حاصل از صادرات ایران به اروپا و یا غیر اروپا وارد شود و یا اعتباراتی در نظر گرفته شود، در غیر این صورت تعیین رئیس اینستکس اهمیتی ندارد.

وی به حذف دلار در مبادلات با کشورهای دیگر اشاره کرد و افزود:‌ این موضوع  یکی از سیاست های کشور است که به جای دلار از ارزهای دو جانبه در مبادلات استفاده کنیم. این اقدام با برخی کشورها آغاز شده و توافقاتی نیز صورت گرفته است.

نهاوندیان ادامه داد:‌ در سیاست های ارزی کشور نیز بحث واردات در مقابل صادرات از توجه و امکان بیشتری برخوردار شده که می تواند به این موضوع کمک کند زیرا صادرکننده می تواند با هر توافقی که با طرف مقابل دارد برای واردات نیز اقدام کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.