بر اساس این بیانیه که امروز چهارشنبه منتشر شد افرادی که از فردا پنجشنبه ۱۰ مرداد می خواهند به تایوان سفر کنند فقط باید به صورت گروهی و در قالب تورهای گردشگری به این جزیره سفر کنند و دیگر نمی توانند به صورت انفرادی سفر کنند.

از سوی دیگر شورای امور تایوان اعتراض شدید خود را نسبت به این موضوع اعلام و این اقدام دولت چین را محکوم کرده است.

این شورای در بیانیه ای گفت: مقامات سرزمین اصلی چین به طور یک جانبه توافق نامه سفر به تایوان را که از قبل میان دو طرف وجود داشت باطل کرده است.

پیش از این شهروندان ۴۷ شهر چین می‌توانستند برای سفر انفرادی به تایوان مجوز سفر انفرادی دریافت کنند.

داده های اداره گردشگری تایوان نشان می دهد که سال گذشته میلادی ۲ میلیون و ۶۹۰ هزار گردشگر چینی به تایوان سفر کردند که نسبت به سال ۲۰۱۷ میلادی یک درصد و نسبت به سال ۲۰۱۵ میلادی ۳۵ درصد کاهش یافته است.

با این حال آمارها حاکی است در نیمه اول سال جاری میلادی یک میلیون و ۶۷۰ هزار چینی به تایوان سفر کرده اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۸ درصد رشد داشته است.

چین، جزیره تایوان را که در سال ۱۹۴۹ میلادی در پایان جنگ داخلی از این کشور جدا شد، همچنان بر اساس قانون "اصل یک چین" بخشی از خاک خود می داند.

مقام های چین و تایوان در سال ۱۹۹۲ میلادی به توافق رسیدند هر اقدامی در این منطقه و در روابط طرفین بر اساس اصل «چین واحد» باشد بر اساس این اصل، ‌چین و تایوان به یک کشور که همان سرزمین مادری است تعلق دارند.

بر اساس اصل "یک چین" هر کشوری که دارای روابط رسمی با پکن است حق ندارد با مقام های تایوانی ملاقات کند.

اما از زمانی که «تسای اینگ ون» در سال ۱۳۹۴ به عنوان اولین زن تایوانی از حزب حاکم دمکراتیک ترقی خواه رئیس حکومت تایوان شد، روابط دو سوی تنگه تایوان (چین و تایوان) تیره شده است.

حزب او از نظر چین، دارای دیدگاه های استقلال طلبانه است و بخش هایی از اساسنامه آن از استقلال و منفک شدن تایوان از چین حمایت کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.