به گزارش رویترز، سخنگوی دولت آلمان امروز چهارشنبه اعلام کرد که این کشور در ماموریت دریایی مورد نظر آمریکا در تنگه هرمز هیچ مشارکتی نخواهد کرد؛ اما اعلام می کند که پیشنهاد اروپا در این راستا ارزش بررسی داشته و لذا با طرف  های اروپائی در این باره در ارتباط است.

سخنگوی دولت آلمان در ادامه افزود: برلین در خصوص پیشنهاد آمریکا محتاط بوده و بنابراین هیچ پیشنهادی را ارائه نکرده است. برای آلمان، پیمودن مسیر دیپلماسی مهم است.

این مقام آلمانی اضافه کرد: برلین در صدد است تا مذاکره با ایران برای رسیدن به تنش‌زدائی به انجام برسد.

این در حالیست که وزارت خارجه آلمان دیروز در پاسخ به درخواست آمریکا برای پیوستن این کشور به ائتلاف ضدایرانی در خلیج فارس اعلام کرده بود: برلین به صورت جدی پیشنهاد آمریکا را بررسی نمی کند. آمریکا اخیراً ایده خود درباره هیأت پایش دریایی در خلیج فارس را به تعدادی از متحدانش ار جمله آلمان ارائه کرد. برلین این پیشنهاد را دریافت کرد؛ اما هیچ وعده ای در این خصوص نداد. هایکو ماس وزیر خارجه آلمان مکررا تأکید کرده است که به عقیده ما اولویت باید با کاهش تنش و تلاش های دیپلماتیک باشد. با فرانسه و انگلیس در این باره ارتباط داریم. مشارکت در راهبرد فشار حداکثریِ آمریکا از نظر ما مطرود است.

در همین رابطه، «اولاف شولتس» (Olaf Scholz) معاون صدراعظم و وزیر دارائی آلمان نیز دیروز در سخنانی در این باره گفت که  این کشور برای حفظ توافق هسته ای با ایران از نزدیک با فرانسه و انگلیس همکاری می کند.

معاون صدراعظم آلمان در این خصوص گفته بود: تنش زدائی دستور کار هر روزه است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.