به گزارش تارنمای تریبیون ایندیا، به رغم اینکه نیروی دریایی انگلیس در چهارم جولای (۱۳ تیرماه) به جبل الطارق برای توقیف نفتکش گریس یک کمک کرد، اما کمیسر عالی انگلیس روز چهارشنبه در پاسخ به خبرنگاران گفت؛ آزادی خدمه هندی این کشتی بدست انگلیس نیست و جبل الطارق باید در این مورد تصمیم گیری کند.

«دومینیک آسگیت» افزود: هیچ موضوعی در مورد آزادی و تبادل بازداشت شدگان خدمه هندی کشتی گریس یک با خدمه هندی کشتی استنا ایمپرو وجود ندارد.

آسگیت در مورد اظهارات اخیر کاپیتان هندی کشتی گریس یک در خصوص عدم اطلاع از تحریم های اتحادیه اروپا علیه سوریه گفت؛ وی توسط ملوانان خود اغوا شده بود.

وزارت امورخارجه هند هفته گذشته اعلام کرد، ما به تازگی توانسته ایم دسترسی کنسولی به خدمه کشتی گریس یک داشته باشیم.  

کشتی نفتی گریس یک ایران در  ۴ جولای (۱۳ تیرماه) توسط پلیس جبل الطارق و نیروی دریایی انگلیس توقیف شد.

"وی مورالیداران" مشاور وزیر امورخارجه هند گفت: تیمی از کمیسیون عالی هند در لندن توانسته اند با دیدار  از ۲۴ خدمه هندی از آخرین وضعیت آنان مطلع شوند.

«راویش کومار» سخنگوی وزارت خارجه هند نیز گفت: هند امیدوار است علاوه بر دسترسی کنسولی، هر چه زودتر بتوانیم ۲۴ خدمه خود در کشتی گریس یک را آزاد کنیم.

مقام های ایران، توقیف نفتکش از سوی تفنگداران انگلیسی را «راهزنانه» اعلام و خاطرنشان کردند، سوپر تانکر حامل نفت به دلیل ظرفیت بالا، قابل عبور از کانال سوئز نبوده و از مسیر جبل‌الطارق تردد کرده؛ ضمن آنکه برخلاف آنچه دولت انگلیس مدعی شده، مقصد آن سوریه نبوده است. در این رابطه حتی برخی مسئولان و تحلیلگران در اتحادیه اروپا همچون «کارل بیلت» (Carle Bildt) رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا تصریح کردند که این اقدام لندن مشکوک است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در اوایل ماه جاری میلادی نفتکش انگلیسی استنا ایمپرو را به دلیل عدم رعایت قوانین بین المللی دریایی و همچنین برخورد با یک قایق ماهیگیری ایرانی توقیف کرد.

انگلیس این اقدام ایران را غیرقابل قبول دانسته است.​

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.