علی بیگدلی درباره خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و تاثیر آن بر روابط تهران و لندن می گوید: ایران به هر صورت یکی از کشورهای عضو برجام را از دست می دهد و در نتیجه فرانسه و آلمان تنها خواهند ماند و فشارهای آمریکا روی این دو کشور می تواند موثرتر باشد و آن ائتلاف بین المللی که یکی از آرزوهای ترامپ است احتمال شکل گرفتنش بیشتر شود.

وی درباره پیشنهاد تشکیل ائتلاف دریایی توسط بریتانیا گفت:  به نظر من این ژست از سوی جرمی هانت بود که به نتیجه نرسید. اگر چه دانمارک و فرانسه در ابتدا استقبال کردند ولی کشورهای اروپایی ها از عواقب آن آگاه شده اند. حتی آلمان نیز اعلام کرد که این کشور زمانی این طرح را می پذیرد که مورد قبول و تایید اتحادیه اروپا واقع شود.

این کارشناس درباره تشدید تنش های اخیر در روابط تهران و لندن و همچنین تاثیر آن در راه اندازی ساز و کار مالی ایران با اروپا موسوم به اینستکس گفت: نکته ای که باید مد نظر داشت این است که اروپایی ها توان پاسخگویی به نیازهای ایران را با توجه به آمریکا ندارند و ما نیز نباید انتظار داشته باشیم که آنها قدمی در جهت فروش نفت ایران و رفع موانع بانکی بردارند.جلسه کمیسیون مشترک برجام نیز تحت الشعاع اوضاع بریتانیا قرار خواهد گرفت و نشست گروه هفت نیز قرار است در پاریس تشکیل شود و باید منتظر بود و دید در آینده چه اتفاقاتی خواهد افتاد.

بیگدلی همچنین درباره سکوت کشورهای عربی نسبت تشدید تنش ها در خلیج فارس گفت:  اگر به یاد داشته باشید یکی از مقام های امارات اظهار داشت که آمریکا در برخورد با کشورهای عربی مانند شیر است اما در مواجهه با ایران همانند خرگوش رفتار می کند که حرف بسیار سنگینی بود. کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس کم کم در حال پشیمان شدن از اتکایشان به آمریکا هستند و تحولات اخیر و اقدامات ایران سبب شده تا آنها عقب نشینی کرده و موضع گیری نکنند. این موضوع درباره اسرائیل نیز صدق می کند و آنها سعی می کنند از اظهارنظرهای تند خودداری کنند. برای جمع بندی باید عنوان کنم که انتظارات کشورهای عربی از آمریکا با ناکامی مواجه شده و آنها را مجبور کرده که سکوت کنند و چشم به آینده بدوزند. اتکا به اسرائیل و خرید حجم زیادی از سلاح برای آنان نیز نتیجه ای در بر نداشته است.

کارشناس مسائل بین الملل در پیش بینی آینده روابط ایران با اروپا و آمریکا و همچنین تحولات منطقه گفت: با توجه شرایط فعلی امکان جنگ و درگیری به دور از انتظار خواهد بود اما انتظار نمی رود که از میزان تنش ها نیز کاسته شود. وضعیت به گونه ای است که ایران و آمریکا در نقطه صفر باقی مانده اند. واشنگتن هم برنامه ای برای حمله به ایران ندارد چرا که آنها نمی خواهند اتفاقات گذشته و اشتباهاتشان را تکرار کنند. این عوامل سبب می شود تا پیش بینی آینده که بسیار مبهم است سخت تر شود. ایران هم نه خواستار مذاکره و نه خواهان جنگ است. نبود یک استراتژی تدوین شده نیز اوضاع را پیچیده تر می کند. شاید یکی از روزنه هایی که بتواند به ایران کمک کند شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری باشد که این امر به احتمال زیاد بعید می رسد. اما در کل تداوم این وضع برای ایران غیرقابل دوام نیست.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.