به گزارش چهارشنبه شب پایگاه اطلاع رسانی حج، در اطلاعیه ستاد حج و زیارت با اشاره به آخرین آمار ورود زائران خانه خدا به عربستان، آمده است:‌ تعداد زائران و دست اندرکاران حج امسال در عربستان تا پایان امشب به ۷۸ هزارو ۶۳۶ نفر می رسد که با ۳۱۸ پرواز شرکت هواپیمایی هما به سرزمین وحی وارد می شوند.

بر اساس این اطلاعیه، از این تعداد ۴۷ هزارو ۶۳۲نفر با ۱۹۱ پرواز وارد فرودگاه مدینه و ۳۱ هزارو ۴ نفر با ۱۲۷ پرواز وارد فرودگاه جده می شوند که ۸۸.۸ درصد از مجموع کل زائران و عوامل حج ۹۸ محسوب می شود.

این اطلاعیه با اشاره به اینکه تا پایان عملیات حج ۳۶۱ پرواز از ۱۹ ایستگاه داخلی به مقصد عربستان انجام خواهد شد، می افزاید: ۶۰ درصد از پروازها بدون تاخیر انجام شده و متوسط تاخیر پروازها نیز ۲۶ الی۴ دقیقه بوده است.

بر پایه این گزارش، تا پایان چهارشنبه شب نزدیک به ۶۶ هزار زائر در ۸۰ هتل در مکه اسکان می یابند و برای نقل و انتقال آنها در مسیر هتل به مسجدالحرام ۱۹ خط اتوبوسرانی با  ۲۵۲ دستگاه اتوبوس و ۱۰ ایستگاه مینی بوس فعال شده است.

این اطلاعیه می افزاید: از آغاز عملیات حج  آمار زائران ورودی از مدینه به مکه ۳۴ هزارو ۵۶۳ نفر در قالب ۲۴۸ کاروان و از جده به مکه ۲۹ هزارو ۲۹۷ زائر با ۱۹۹ کاروان ذکر شده است.

در این اطلاعیه همچنین تعداد ضیوف الرحمان در مدینه حدود ۸۶۰۰ نفرعنوان شده که ۱۱ درصد مجموع زائران و عوامل حاضر در عربستان است.

پروازهای حج تمتع که  از روز دوشنبه هفدهم تیرماه از ایستگاههای پروازی داخلی به مقصد فرودگاه مدینه آغاز شده است، امشب پایان می بابد.

‌پروازهای رفت در ۳۳ روز انجام می‌شود و آخرین پروازعملیات حج به مقصد فرودگاه جده  چهاردهم مرداد انجام خواهد شد. ۵۶ درصد زائران مدینه اول و ۴۴ درصد مدینه دوم هستند.

امسال تمامی پروازهای حج را شرکت‌ هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران "هما" انجام می دهد و بیش از ۸۶ هزار زائر با بیش از ۷۲۰ پرواز رفت و برگشت عازم خانه خدا می‌شوند و سپس به کشور بازمی‌گردند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.