به منظور روشن شدن نقطه‌های تاریک پیرامون دوران پیش از انقلاب اسلامی و از آنجایی که ناگفته‌ها از دوران مبارزه علیه رژیم طاغوت بسیار است، مرور تاریخ این دوران اهمیت پیدا می‌کند. 

بسیاری از افرادی که خاطرات ارزشمند و ارزنده تاریخی را در سینه‌های خود دارند اکنون در قید حیات نیستند تا امروزی‌ها از آن پند گرفته و در تحلیل‌های تاریخ از آن بهره جویند.

از آنجا که فلسفه وجود ثبت و نگهداری از اسناد مادی و معنوی انقلاب اسلامی است، شبکه مستند سیما از اواخر آبان ماه ۱۳۹۷ با پیش زمینه مذاکراتی که با مسئولین مرکز اسناد انقلاب اسلامی داشت بر آن شد تا خاطرات ثبت و ضبط شده تصویری آن مرکز در تهران و قم را که از سال‌های ابتدایی دهه ۷۰ آغاز شده بود دریافت کند. این خاطرات تصویری پس از انجام امور فنی  صدا و تصویر، در قالب برنامه تاریخ شفاهی ایران از شبکه مستند سیما پخش و در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد.

از جمله چهره های فعال در مبارزات انقلاب اسلامی،زنده‌یاد حبیب‌الله بی‌آزار تهرانی است که ارتباط بسیار نزدیکی با چهره‌های شاخص انقلاب داشته است.وی به دلیل حضور در آمریکا در زمان تحصیل به همکاری با انجمن اسلامی دانشجویان پرداخت. با پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ در ایران، تحصیل در آمریکا را نیمه تمام رها کرد و به کشور بازگشت.

با بازگشت به ایران، به وزارت آموزش و پرورش رفت و در سال ۱۳۵۸ با حکم محمدعلی رجایی، به عنوان معاون فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش منصوب شد. در طول دوران وزارت محمد جواد باهنر، معاون وزیر آموزش و پرورش بود. بعدتر در دوران وزارت علی اکبر پرورش و سید کاظم اکرمی، معاون آموزشی وزارت آموزش و پرورش بود. مدتی در سازمان مرکزی نهضت سواد آموزی، معاون آموزشی حجت‌الاسلام محسن قرائتی شد.

بعدها به وزارت امور خارجه رفت و رئیس اداره امور دانشجویی و بورس‌ها شد. در سال ۱۳۶۶ با پیشنهاد علی اکبر ولایتی و با حکم رئیس‌جمهور وقت، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور یونان منصوب شد. 

او تا پایان عمر به نظام اسلامی خدمت کرد و در زمان تصدی سفارت ایران در بلغارستان به رحمت ایزدی پیوست. خاطرات شفاهی زنده‌یاد بی‌آزار تهرانی از روز یکشنبه درقالب مجموعه جدید تاریخ شفاهی که در سیزده قسمت برای پخش از شبکه مستند سیما آماده شده است، روی آنتن خواهد رفت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.