مایکل بنت، بیل دی بلاسیو،جی اینسلی، کریستن جیلیبرند، تولسی گابارد، جولیان کاسترو، اندرو یانگ،کوری بوکر، کاملا هریس و جو بایدن شامگاه چهارشنبه در شهر دیتوریت ایالت میشیگان در کنار هم قرار گرفتند تا از نظرات خود درباره مهم ترین موضوعات سیاست داخلی و خارجی آمریکا دفاع کنند.

پس از اظهارات مقدماتی نامزدها، بحث بیمه درمانی برای همه مطرح شد که اختلاف نظر جدی بین هریس و بایدن چندین دقیقه از این مناظره را به یک مناظره دو طرفه تبدیل کرد.

بایدن با توجه به مسؤولیت معاون رئیس جمهوری در دولت اوباما، محور این مناظرات بود و با توجه به اینکه در تمام نظرسنجی ها رتبه نخست نامزدهای دموکرات را به خود اختصاص داده است، دیگر نامزدها سعی داشتند بر رقابت با او متمرکز شوند.

طرح بیمه درمانی برای همه که از سوی کاملا هریس مطرح شده است در این مناظره با انتقاد بایدن، گابارد و جیلیبرند مواجه شد.

هریس درباره طرح بیمه درمانی بایدن گفت: این طرح همه افراد را تحت پوشش قرار نمی دهد. ۱۰ میلیون نفر هیچ گونه بیمه سلامت نخواهند داشت اما بایدن این نظر را رد کرد و گفت طرح من شامل همه افراد می شود.

بایدن با دفاع از طرح بیمه خدمات درمانی موسوم به "اوباما کر" افزود: طرح هریس ۳۰ تریلیون دلار هزینه دارد. این مسأله بسیار هزینه دارد و ممکن است مردم شغل خود را از دست بدهند.

در این بین، سناتور بوکر اظهار کرد؛ دموکرات ها نیاز دارند که برای مبارزه با دونالد ترامپ تمرکز کنند نه اینکه با یکدیگر بجنگند.

** سیاست های مهاجرتی

دبلاسیو به خاطر سیاست های مهاجرتی اوباما و میزان اخراج آنها، بایدن را تحت فشار قرار داد اما بایدن از اوباما انتقاد نکرد و در عوض درباره ایجاد قانون داکا و آرزومندان اوباما صحبت کرد.

این اظهارات درباره تصمیمی است که در دوران باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا برای اخراج سه میلیون مهاجر غیرقانونی گرفته شد و بایدن به دلیل مسؤولیتی که در آن دوران داشته، مورد این حملات قرار گرفت.

در زمان طرح این مسایل، در داخل جمعیت نیز شعارهایی درباره اخراج سه میلیون مهاجر علیه بایدن شنیده می شد.

کاسترو خطاب به بایدن گفت: ظاهراً او از گذشته درس نگرفته است. مرزهای باز، نکته ای است که جمهوریخواهان درباره آن حرف می زنند. تنها راه اطمینان از اینکه ما جداسازی خانواده ها را نداریم، این است که عبور از مرز جرم شناخته نشود.

بایدن نیز در این باره گفت: این قدر جرأت دارم که بگویم طرح کاسترو بی معناست.

از سوی دیگر، یانگ نیز اظهار کرد: اگر به کارخانه های میشیگان بروید، مهاجرانی که از دیوار گذشته باشند را نخواهید یافت، بلکه روبات ها و ماشین ها را خواهید دید. مهاجران، قربانی مسایلی می شوند که هیچ کاری با اقتصاد ما نکرده اند.

سناتور هریس که زمانی دادستان کالیفرنیا بوده، با انتقاد از بازداشتگاه های خصوصی برای زندانی کردن مهاجران، گفت: من کودکانی را دیدم همچون یک پرونده به هم بسته شده بودند و در پادگان قدم می زدند. این کودکان جرمی را مرتکب نشده بودند و نباید همچون مجرمان با آنها برخورد می شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.