"روسیا الیوم" گزارش داد، پیونگ یانگ روز پنجشنبه اعلام کرد: آزمایش این سامانه دفاع موشکی با نظارت رهبر کره شمالی انجام شده است.

در خبری که خبرگزاری رسمی کره شمالی منتشر کرد، آمده است: "کیم جونگ اون" در نخستین آزمایش سامانه دفاعی هدایت شونده جدید حضور داشته است.

این خبرگزاری اضافه کرد: این عملیات تنها برای آزمایش مسافت مؤثر این سامانه موشکی صورت گرفته است.

تأیید این خبر، یک روز پس از آن صورت می گیرد که ارتش کره جنوبی از آزمایش دو موشک میانبرد توسط کره شمالی از سواحل شرقی آن به سوی ژاپن خبر داده بود.

کره شمالی هفت روز پیش نیز دو موشک بالستیک کوتاه برد را آزمایش کرد اما «جئونگ کیئونگ دو» وزیر دفاع کره جنوبی اعلام کرد که نوع موشک های آزمایش شده بامداد امروز، مشابه موشک های هفته پیش است.

رهبر کره شمالی آزمایش های هفته گذشته کشورش را هشداری به کره جنوبی برای توقف واردات تسلیحات با فناوری های جدید و همچنین رزمایش های مشترک با آمریکا توصیف کرد.

کره شمالی که از چند ماه پیش از آغاز مذاکرات خلع سلاح هسته ای با آمریکا آزمایش های هسته ای و موشکی خود را متوقف کرده بود، پس از این توقف چند ماهه برای چندمین بار در ماه اخیر دست به آزمایش موشکی زده است.

مذاکرات آمریکا و کره شمالی پس از دومین نشست سران دو کشور در هانوی، پایتخت ویتنام به دلیل عدم تفاهم درباره مفاهیمی همچون خلع سلاح هسته ای و سطح درخواست های دو طرف به بن بست کشیده شد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی برای نخستین بار، سال گذشته در پایتخت سنگاپور با یکدیگر دیدار کرده و توافقی کلی و دو صفحه ای را امضا کردند.

ترامپ و کیم پس از کش و قوس فراوان اوایل تیرماه ۹۸ نیز در منطقه غیرنظامی در مرز دو کره با یکدیگر دیدار کردند.

ترامپ که به کره جنوبی رفته بود، با حضور در این منطقه با کیم دست داد و سپس به دعوت او به عنوان نخستین رئیس جمهوری در تاریخ آمریکا از مرز کره شمالی عبور کرده و پا در خاک این کشور نهاد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.