بامداد روز گذشته به وقت محلی(ایالات متحده) خبری مبنی بر کشته شدن فرزند اسامه بن لادن از سوی مقامات ایالات متحده مطرح شد. این مقامات به شکل رسمی تاکید کرده اند که بر اساس اطلاعات آنان حمزه در جریان یک عملیات کشته شده است. اما از یک سو برخی حدس و گمان ها در خصوص صحت این خبر وجود دارد و از سوی دیگر نقش حمزه در سالهای اخیر باعث می شود مسئله نگرانی ایالات متحده از تهدیدهای تروریستی بار دیگر به عنوان یک بحران مطرح شود.

مقامات آمریکایی می گویند پانزدهمین پسر اسامه بن لادن؛ حمزه ، مرده است. خبر درگذشت حمزه بن لادن از سه مقام آمریکایی گرفته شده است. تا این لحظه مقامات اطلاعاتی در مورد محل دقیق و چگونگی درگذشت حمزه بن لادن یا اینکه آیا ایالات متحده در مرگ وی نقش داشته است ، ارائه نمی دهند.

اما اکنون که پانزدهمین فرزند  اسامه بن لادن که حاصل ازدواج او از همسر دومش است تا این حد مهم شده شاید برایتان سوال باشد اصلا حمزه که بود و چرا تا این حد مهم است که او کشته شده یا خیر. گمان می رود حمزه بن لادن در حدود سال ۱۹۸۹ متولد شده باشد. پدر وی در سال ۱۹۹۶ به افغانستان نقل مکان کرد و علیه ایالات متحده اعلام جنگ کرد. حمزه یکی از مهمترین افرادی بود که با او رفت و در فیلم های تبلیغاتی القاعده ظاهر شد، تصور کنید وقتی یک کودک که از سنین پایین در چنین عملیات هایی حاضر باشد چگونه تحت تعلیم پدر خواهد بود.

به عنوان رهبر القاعده ، اسامه نظارت بر عملیات هایی علیه اهداف غربی را بر عهده داشت تا جایی که ایالات متحده رسما اسامه بن لادن را مسئول حملات ۱۱ سپتامبر به پنتاگون و مرکز تجارت جهانی نیویورک  می داند؛ حمله ای که منجر به کشته شدن سه هزار نفر در هنگام ربوده شدن هواپیمای مسافربری توسط ۱۹ تروریست شد.

نیروی دریایی ایالات متحده اسامه بن لادن را در سال ۲۰۱۱ در جریان یورش به محل اختفای او در ابوت آباد پاکستان به قتل رساند اما حمزه که به عنوان جانشین و یار باوفای پدر شناخته می شد در محل اختفای پدرش پیدا نشد و از آن لحظه به عنوان یک مهره گمشده در نظر گرفته شد. در نامه های کشف شده از محل اختفای بن لادن مشخص شد نقش حمزه بسیار پررنگ تر از آن چه به نظر می رسید است و بزرگان خاندان بن لادن می خواستند که حمزه رهبر منطقه ای در پاکستان باشد.

در سال ۲۰۱۹ ایالات متحده اعلام کرد افشای محل اختفای حمزه با جایزه یک میلیون دلاری همراه خواهد بود. علت این تلاش برای پیدا کردن حمزه به نقش محوری او در عملیات های تروریستی و جایگزینی او به جای پدرش مرتبط بود. اما حمزه افزون بر جانشینی پدر دست به تهدیدهایی هم زده بود. برای مثال حمزه بارها ایالات متحده و عربستان را تهدید کرده بود تا جایی که در ماه مارس حق  شهروندی حمزه بن لادن توسط مقامات عربستان سعودی ابطال شد.

پس از آن حمزه در چندین فیلم تبلیغاتی القاعده ظاهر شد. در آن زمان ، مایکل ایوانوف ، دستیار وزیر امنیت دیپلماتیک ، به بی بی سی گفت: "ما اعتقاد داریم که وی احتمالاً در مرز افغانستان و پاکستان است و سعی دارد به ایران برسد اما در عین حال می تواند هر کجا باشد به ویژه در منطقه جنوب آسیای مرکزی."

وزارت امور خارجه آمریکا نیز در بیانیه ای علیه او اعلام کرده بود: "حمزه بن لادن به عنوان رهبر در حال ظهور القاعده شناخته شده است. وی پیام های صوتی و تصویری را در اینترنت منتشر کرده است و از پیروان خود می خواهد که حملاتی علیه آمریکا و متحدان غربی آن را انجام دهند . هدف او از این حملات تهدید آمیز علیه ایالات متحده انتقام مرگ پدرش در سال ۲۰۱۱  توسط نیروهای نظامی آمریکا  است".

اکنون خبر رسیده که حمزه؛ پسری که همیشه به عنوان محبوب ترین پسر اسامه شناخته می شد کشته شده است. با توجه به این که هنوز جزئیات دقیق موضوع تا این لحظه افشا نشده برخی می گویند ممکن است فرد کشته شده حمزه نباشد. اما مقامات آمریکایی تاکید دارند که پرونده زندگی پانزدهمین پسر اسامه بن لادن را برای همیشه بسته اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.