وزارت خارجه آلمان روز پنج‌شنبه از آغاز به کار رسمی «برند اربل» دیپلمات کهنه‌کار این کشور، به عنوان رئیس جدید ساز و کار موسوم به «اینستکس» خبر داد.

«میگوئل برگر» مدیرکل اداره امور اقتصادی و توسعه پایدار وزارت خارجه آلمان، در توییتر نوشته است: «به برند اربل، رئیس جدید اینستکس، ابزاری که برای تسهیل تجارت میان اتحادیه اروپا و ایران ایجاد شده، خوشامد می‌گویم.»

به گفته برگر، اربل امروز رسما کار خود را آغاز کرده است. به گفته وی، این دیپلمات آلمانی، پیش از این با اعضای اتحادیه اروپا در مورد اینستکس رایزنی کرده است.

این هفته منابع غیررسمی اعلام کردند که اربل که زمانی سفیر آلمان در ایران بود، جایگزین «پر فیشر» شده است که در ۶ ماه گذشته ریاست اینستکس را بر عهده داشت.

سال گذشته بعد از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، اتحادیه اروپا وعده داد که آثار اقتصادی ناشی از تحریم‌های واشنگتن را جبران کند. تاکنون تنها خروجی این وعده اتحادیه اروپا، ساز و کار اینستکس است که مشترکا توسط آلمان، فرانسه و انگلیس راه‌اندازی شده است. در حالی که قرار بود این ساز و کار ابزاری برای دور زدن تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران باشد، اتحادیه اروپا می‌گوید این ابزار فعلا صرفا اقلام دارویی و مواد غذایی را که به ادعای واشنگتن از تحریم معاف هستند، تحت پوشش قرار می‌دهد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.