پروسه انتخاب مدیران دو باشگاه دولتی و پرطرفدار فوتبال ایران طی سال‌های اخیر تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های فوتبالی شده. اینکه یک مدیرعامل پشت میز ریاست خودش در باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس بنشیند و با اقبال عمومی از سوی هواداران روبرو شود، اتفاق بزرگی است که تا به امروز برای تعداد کمی از مدیران سرخابی‌های پایتخت رخ داده. این روزها مسئولان باشگاه پرسپولیس و در راس آنها ایرج عرب بار دیگر با این چالش تکراری روبرو شدند. عرب به عنوان مدیرعامل پرسپولیس بعد از رفتن برانکو ایوانکوویچ مورد حمله‌های زیادی از سوی هواداران قرار گرفت. این روند تا جایی ادامه پیدا کرد که حتی برخی از بازیکنان تیم هم علیه آقای مدیر زاویه گرفتند. از بازیکنانی که در لیست مازاد قرار گرفتند و بابت رفتار غیرحرفه‌ای از عرب گله داشتند تا بازیکنانی که هنوز هم در تیم هستند و به حمایت از هم‌تیمی‌های سابق‌شان اقدام کردند.

ایرج عرب و همکارانش طی چند وقت گذشته سخت‌ترین روزهای کاری خود را پشت سر گذاشتند. رفتن برانکو، تمدید قرارداد با بازیکنانی که پیشنهاد خارجی داشتند و مذاکره برای حضور یک مربی خوب خارجی تصمیمات مهمی بودند که عرب در راس اعضای هیئت‌مدیره باید آنها را رسما اعلام می‌کرد. مدیرعامل پرسپولیس در تمام این مدت با خونسردی خاص خودش کار را پیش برد و به نوعی هرطور که در ذهن خودش زمینه‌چینی کرده بود، هواداران را با تصمیمات مهم باشگاه روبرو کرد. عرب در طی این چند وقت شیوه‌ای در نظر گرفته بود و در راستای آن شیوه هیچوقت با هواداران پرسپولیس وارد چالش نشد. هرچند هواداران بابت اتفاقاتی که رخ می‌داد او را مقصر می‌دانستند و حتی بارها صدای خودشان را به موبایل شخصی عرب که شماره آن پخش شده بود، رساندند!

اگرچه سرمربی خارجی پرسپولیس کمی زودتر از چیزی که بدبین‌ترین هواداران تیم فکر می‌کردند از سوی مدیران باشگاه انتخاب شد و کار خود را شروع کرد اما باز هم آتش خشم عده زیادی از هواداران فروکش نکرد. امضای قرارداد با بازیکنانی که در زمان مدیریت قبلی تیم را در شرایط بدی تنها گذاشتند و قطع همکاری با ستاره‌هایی که بین هواداران به نسبت خریدهای جدید محبوب‌تر بودند شاید یکی از دلایل چنین اتفاقی باشد. البته که هنوز هم درصد قابل‌توجهی از هواداران پرسپولیس توانایی دیدن نیمه پر لیوان را دارند و از نگه‌داشتن ستاره‌هایی مثل علیپور، بیرانوند، نوراللهی و محمد انصاری به عنوان یک دستاورد یاد می‌کنند.

بدون شک می‌توان گفت در سخت‌ترین روزهای کاری مدیری به نام ایرج عرب که با نشستن پشت میز مدیریت قهرمان سه فصل اخیر ایران نزد هواداران شناخته شد، اختلافاتی که چند بازیکن بعد از جدایی با او داشتند تاثیر زیادی در افزایش نارضایتی هواداران داشت. سروش رفیعی و شایان مصلح دو بازیکن فصل پیش پرسپولیس بودند که بعد از قرار گرفتن در لیست مازاد با چالش‌های زیادی برای برگزاری یک ملاقات ساده روبرو شدند. رفیعی و مصلح بارها در رسانه‌ها از بدقولی عرب در برگزاری جلسات برای تعیین تکلیف آنها صحبت کردند و این باعث شد نگاه‌ها دوباره بار منفی زیادی به خود بگیرند. در هر حال پرسپولیس لیگ نوزدهم با سرمربی جدید خود آماده حضور در رقابت‌ها شده. عبور از بحران رفتن برانکویی که سه فصل متوالی تیم را قهرمان ایران کرد و یک بار تا فینال آسیا پیش برد بدون شک سخت‌ترین پروژه کاری ایرج عرب در طول دوران زندگی خودش بوده. او که ماه‌هاست با هواداران پرسپولیس زندگی می‌کند و بیشتر از شیرینی، تلخی‌های شغلی که دارد را تجربه کرده. تیم تحت مدیریت عرب در حال حاضر یکی از تیم‌های لیگ است که به نسبت حریفان از برنامه‌های خود عقب نیست و به سمت شروع لیگ پیش می‌رود اما باز هم این رابطه سرد طرفین هنوز که هنوز است تغییری به خود ندیده.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.