به گزارش روسیا الیوم، الکساندر لاورنتیف، نماینده روسیه در سوریه و رئیس هیئت این کشور در سیزدهمین دور نشست کشورهای ضامن آتش‌بس در سوریه (روند آستانه) شامگاه پنجشنبه در کنفرانس مطبوعاتی پس از اتمام روز نخست این نشست در نورسلطان (آستانه)، پایتخت قزاقستان اظهار کرد: نتایج گفت‌وگوهای روز نخست نشست آستانه مثبت بود و امکان پیشبرد وضعیت سیاسی سوریه را فراهم می‌کند.

وی درباره موافقت مشروط دولت سوریه با آتش‌بس در استان ادلب ضمن تأکید بر برقراری ثبات در این منطقه، گفت، مسکو از موافقت مشروط سوریه با آتش‌بس در ادلب استقبال می‌کند و در حال حاضر توپ در زمین گروه‌های مخالف و مسلح است.

لاورنتیف افزود، کشورهای حاضر در سیزدهمین دور نشست آستانه در روز نخست این نشست درباره برقراری ثبات در ادلب، اتخاذ تدابیری برای تداوم مقابله با گروه‌های تروریستی در آن و تشویق اپوزیسیون برای تسلط دوباره بر این بخش از اراضی سوریه بحث و گفت‌وگو شد.

این مقام روس تصریح کرد: در حال حاضر ۹۰ درصد از اراضی ادلب تحت کنترل گروه‌های تروریستی و در رأس آنها گروه "هیئت تحریر الشام" است و احتمال داده نمی‌شود که این گروه‌ها اقدامات تحریک‌آمیز خود علیه نیروهای دولت سوریه را متوقف کنند اما چنانچه این اتفاق رخ دهد ما بر تحولات اوضاع در این منطقه نظارت خواهیم کرد.

وی تأکید کرد، روسیه به هیچ وجه اجازه نخواهد داد که تروریست‌ها ادلب را به یک منطقه "آرام" برای خود تبدیل کنند و و این امکان برایشان فراهم شود که به زندانی کردن سه میلیون غیرنظامی به عنوان گروگان و تهدید آنها با سلاح ادامه دهند.

نماینده روسیه در سوریه درباره موضوعات مطرح شده دیگر در این نشست گفت، هیئت‌های حاضر در نشست آستانه به بعد سیاسی حل و فصل بحران سوریه، گام‌های بعدی برای تسریع روند سیاسی، اتمام تشکیل کمیته قانون اساسی جدید و آغاز فعالیت آن و همچنین بازگشت آوارگان سوری و بازسازی این کشور پرداختند.

لاورنتیف در ادامه ابراز امیدواری کرد که گی‌یر پدرسن، فرستاده سازمان ملل به سوریه با آغاز ماه سپتامبر آتی پایات تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه را اعلام کند.

تمامی هیئت‌های شرکت کننده در مذاکرات آستانه درباره حل بحران سوریه روز پنج‌شنبه جهت آغاز سیزدهمین دور این مذاکرات وارد شهر نورسلطان شدند. این نشست امروز نیز ادامه خواهد داشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.