آلن دوتی استاد بازنشسته دانشگاه نوتردام آمریکا است. وی تاکنون هفت کتاب و بیش از ۱۳۰ مقاله در مورد سیاست‌های خاورمیانه، ایالات متحده و روابط بین‌الملل منتشر کرده است.

در میان این کتاب‌ها «محدودیت‌های انزوای آمریکا، بحران خاورمیانه : تصمیم‌گیری ایالات متحده در ۱۹۵۸ ، ۱۹۷۰ و ۱۹۷۳» ، «دولت یهود: یک قرن بعد» و «اسرائیل / فلسطین»، اکنون در سومین نسخه خود قرار دارند.

وی که سال‌ها در دانشگاه نوتردام تدریس کرده است، در سال ۲۰۰۴ از این دانشگاه بازنشسته شد.

آلن دوتی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با تاکید بر اینکه من یک هوادار جدی برجام هستم، گفت: فکر می‌کنم که توافق هسته‌ای یک دستاورد دیپلماتیک واقعی و خروج ترامپ از آن یک اشتباه بزرگ از منظر منافع ایالات متحده و از منظر ثبات بین‌المللی بود.

وی افزود: صمیمانه امیدوارم که سایر امضاکنندگان این توافق‌نامه با وجود تجدید تحریم‌های ایالات متحده، در مذاکرات با ایران بتوانند در مورد راه‌های تثبیت اوضاع به توافق برسند.

دوتی یادآور شد: همچنین امیدوارم که رئیس‌جمهور جدیدی در ژانویه سال ۲۰۲۱ داشته باشیم که تعهد ایالات متحده به توافق هسته‌ای را تمدید کند.

استاد بازنشسته دانشگاه نوتردام یادآور شد: در این میان من اروپایی‌ها را به خاطر ابتکار عمل‌شان تحسین می‌کنم و امیدوارم که آنها از اقدام برخلاف فشارهای دولت ترامپ دریغ نکنند.

وی افزود: باتوجه به درک من از ایران، به نظر نمی‌رسد حکومت فعلی تهران امتیازاتی را بدهد که دولت ترامپ را به میز مذاکره آورده و توافق جدیدی حاصل کند.

دوتی خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم دولت ترامپ اوضاع را کاملاً نادرست برداشت کرده است، تا حدی که سعی کرده است اصلاً آن را درک نکند.

وی یادآور شد: در این میان، فکر می‌کنم که ایران باید در راستای منافع خود، از هرگونه اقدامی که در توجیه پاسخ تلافی‌جویانه به آمریکا و سایر کشورها انجام شود، خودداری کند چراکه این کار به نفع تندروهای واشنگتن خواهد بود. باید ببینیم چه مذاکراتی بین ایران و کشورهای اروپاییروسیه و چین) می‌تواند برقرار شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.