طبق تبصره (۱۴)قانون بودجه سال جاری دولت بار دیگر مکلف به حذف سه دهک بالای درآمدی از دریافت یارانه نقدی شده است.

از آنجایی که طی سال‌های گذشته و در قوانین بودجه بارها این تکلیف بر عهده دولت قرار داشت و ورود جدی به آن نکرده بود به نظر نمی‌رسید برای امسال هم برنامه خاصی در این رابطه وجود داشته و بار دیگر تکلیف قانون در همان بودجه باقی بماند.

اما در اواسط تیرماه یعنی بعد از سه ماه از اجرایی شدن قانون بودجه هیات دولت آیین‌نامه مربوط به حذف دهک‌های درآمدی را به تصویب رساند و اخیرا بحث‌ها به طور جدی‌تر در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح است؛ به طوری که به تازگی مسئولان این وزارتخانه اعلام کردند که دستورالعملی را طی یک ماه آینده برای حذف یارانه پردرآمدها تهیه خواهند کرد که با همکاری وزارت ارتباطات و سازمان برنامه و بودجه مورد بررسی قرار می‌گیرد و نهایی خواهد شد.

گرچه برای حذف دهک‌ها آیین‌نامه به تصویب رسیده و دستورالعمل در حال تهیه است ولی باز هم این تضمینی برای حذف کامل سه دهک بالای درآمدی از سوی دولت نخواهد بود و البته این را هم در این مدت برخی مدیران دولت مورد اشاره قرار داده و گفته‌اند که باید بعد از بررسی‌ها این موضوع مشخص شود.

در سال‌های گذشته به دلایلی از جمله تکمیل نبودن بانک‌های اطلاعاتی و یا اینکه دولت نگران حذف یارانه کم درآمدها و بروز خطا در این موضوع بود اقدام جدی انجام نداد و فقط حدود سه سال پیش یارانه حدود چهار میلیون نفر را حذف کرد که در نهایت یک میلیون نفر از آن‌ها را برگرداند.

در هر صورت باید منتظر تدوین دستورالعملی که وزارت رفاه از آن سخن گرفته بود تا مشخص شود که بر چه مبنایی و چگونه قرار است دولت این بار جمعیت حداقل ۷۸ میلیون نفری یارانه بگیر در هر ماه را غربالگری کند و این انتظار وجود دارد که برخلاف دفعات گذشته شفاف‌سازی کاملی صورت گرفته و توضیح دهند که معیار حذف یارانه بگیران چیست و چگونه در این رابطه اقدام می‌شود.

آمار از این حکایت دارد که در حال حاضر بیش از ۷۸ میلیون نفر در هر ماه یارانه نقدی دریافت می‌کنند که هزینه نزدیک به ۳۵۰۰ میلیاردی در ماه و بیش از ۴۲ هزار میلیارد تومان در سال به همراه دارد. از سال ۱۳۸۹ تاکنون که پرداخت یارانه نقدی آغاز شده رقم ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی آن برای هر نفر هیچ تغییری نداشته و بالغ بر ۳۵۰ هزار میلیارد تومان در این سال‌ها صرف پرداخت نقدی شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.