روند توهین به مسجد الاقصی از سوی مسئولان عربستان سعودی همچنان ادامه دارد.

این بار «کساب العتیبی» که یکی ازشخصیتهای دانشگاهی در عربستان سعودی و از کاربران فعال در شبکه‌های اجتماعی به شمار می‌رود، در صفحه شخصی خود در توئیتر اعلام کرد که قدس هیچ تقدسی ندارد.

وی که استاد علوم سیاسی است، در صفحه توئیتر خود نوشت که «هیچ کشوری نزد من، به جز سعودی، تقدس ندارد».

این نویسنده سعودی ادامه داد: «به جز بیت الله الحرام در مکه مکرمه و مسجد نبوی در مدینه، هیچ مسجدی [نزد من] تقدس ندارد».

العتیبی مدعی شد که «قداست قدس، یک قداست ادبی به عنوان یک خانه از خانه‌های خداست و مَثَل آن، مَثَل مسجد محله ماست».

توئیت العتیبی


وی همچنین ادعا کرد که «با شعارهای مذهبی (شرعی) اشتباه که برای محدود کردن عقل و دل استفاده می‌شود، شما را فریب ندهند».

وی در یک توئیت دیگر خطاب به «خردمندان» نوشت که «مسجد الاقصی مانند حرم مکه و مدینه، حرم به شمار نمی‌رود و احکام شرعی مخصوص مانند حرمت جنگ، حرمت شکار حیوانات و پرندگان موجود در آن و [حرمت] قطع گیاهانش ندارد».

این استاد دانشگاه سعودی در تأیید ادعاهای خود به «ابن تیمیه» (شیخ و بزرگِ وهابیت) استناد و ادعا کرد: «ابن تیمیه سخن زیبایی در این باره دارد. الاقصی یک جایگاه ادبی و تاریخی دارد [نه تقدس مذهبی]».

ابن تیمیه که العتیبی به وی استناد می‌کند، یکی از مخالفان سرسخت اهل بیت (ع) بود که شبهاتی را درباره آنان به ویژه حضرت علی (ع) مطرح کرده بود(+). وی بیشتر مقدسات را زیر سؤال برد و علمای وهابیت به ویژه علمای سعودی به وی استناد می‌کنند.

این اظهارات وقیحانه این استاد سعودی، موجب خشم و انزجار در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی شد.

یکی از کاربران توئیتر به نام «دکتر خفاجی» در پاسخ به این استاد سعودی گفت: «آیا نماز در مسجد محله شما، برابر با پانصد نماز است؟».

توئیت خفاجی


 

وی در ادامه توئیت خود تأکید کرد: «آیا واژه وطن در قرآن و سنت، آمده است تا اینکه، وطن، تقدسی داشته باشد. علت اینکه پادشاهی را مقدس می‌دانی که از چند دهه [پیش] شکل گرفته، چیست؟ در دلت، از خدا بترس».

در همین ارتباط، «فهد الشمری» یکی از خبرنگاران سعودی با حمله به مردم فلسطین، آنان را «گدایانی بی‌شرف» خواند و مدعی شد که ‌«مسلمانان هزاران مسجد در جهان دارند و نماز در مسجدی در اوگاندا شرافتمندانه‌تر از نماز خواندن در قدس و بین اهالی آن است».

وی  گفته بود که «مسأله فلسطین، مسأله [ما] نیست و حل نخواهد شد. به نفع هیچ کسی نیست که مشکلات میان گداها را حل کند، فلسطینی ها شرف ندارند. قدس، کشور نیست و فلسطین برای کسانی که در آن هستند، نیست. آنها مهاجرانی از مکان‌های مختلف هستند از تاتارها، رومی‌ها و سلاجقه. شرافتمندان مسائل خود را حتی پس از ۴۰ سال حل می‌کنند اما نه اینها (فلسطینی‌ها) و نه آنها (اسرائیلی‌ها) شرف ندارند».

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.