صادرات عربستان سعودی به چین در ژوییه به ۱.۷۴ میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین میزان از زمان آغاز رصد آمار نفتکش‌ها توسط بلومبرگ در ژانویه سال ۲۰۱۷ بود. همزمان صادرات نفت عربستان سعودی به آمریکا به ۱۶۱ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرد که پایینترین میزان از سال ۲۰۱۷ تاکنون بود.

این اختلاف نشان دهنده وضعیت جاری ژئوپلیتیک انرژی است. اوپک که عربستان سعودی بزرگترین صادرکننده عضو این گروه است و جمعی از تولیدکنندگان خارج از اوپک ماه میلادی گذشته برای تمدید توافق کاهش تولید به مدت ۹ ماه دیگر توافق کردند. یک دلیل عمده این تصمیم، افزایش تولید نفت آمریکا بوده که به رکورد بالایی رسیده است. ذخایر نفت آمریکا در ماه‌های اخیر که صادرات عربستان سعودی به این کشور کاهش پیدا کرده، پیوسته رو به کاهش بوده است.

از سوی دیگر عربستان سعودی با تحریمهای آمریکا علیه ایران، سهم بزرگتری از بازار چین را تصرف کرده است و آمار رهگیری نفتکش‌ها نشان می‌دهد صادرات نفت عربستان سعودی به بازارهای شرق کانال سوئز در ماه گذشته حدود ۱.۵ میلیون بشکه در روز بوده است و این رقم احتمالا رشد بیشتری پیدا خواهد کرد. جریان نفت عربستان سعودی به سمت غرب کانال سوئز در ژوییه به حدود ۱.۱ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرد.

در مجموع صادرات نفت عربستان سعودی در ماه‌های اخیر تغییر فاحشی نداشته و در ژوییه ۶.۷ میلیون بشکه در روز بوده که تنها حدود ۲۰۰ هزار بشکه در روز کمتر از ژوئن بود.

طبق آمار اداره کل گمرک چین، این کشور میزان بالایی نفت عربستان سعودی را در ژوئن وارد کرد. در واقع با راه اندازی شدن پروژه‌های عظیم شرکت هنگلی پتروکمیکال و ژیجیانگ پتروکمیکال در سال میلادی جاری، تقاضای چین برای واردات نفت رشد بیشتری پیدا خواهد کرد. پالایشگاه هنگلی در دالیان در ماه مه به ظرفیت کامل رسید.

بر اساس گزارش بلومبرگ، با رشد بیشتر صادرات عربستان سعودی به چین، سهم هند، ژاپن و کره جنوبی از صادرات این کشور در ماه میلادی گذشته کمتر شد. تنها سه کشتی حامل نفت عربستان سعودی در ژوییه به آمریکا رفت. صادرات نفت عربستان سعودی به آمریکا از ۱.۰۳ میلیون بشکه در روز در ژوییه سال ۲۰۱۸ کاهش پیدا کرد. از کشتی‌هایی که ماه میلادی گذشته حامل نفت عربستان سعودی بودند، کشتی‌های حامل ۱۳ میلیون بشکه نفت مقصد خود را مشخص نکردند و حدود نیمی از این کشتی‌ها احتمالا به سمت شرق حرکت کردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.