کارخانه های داروسازی برخلاف صنایع دیگر در شرایط خاص اگر بخواهند دست به اعتراض بزنند، جان مردم به خطر می افتد بنابراین آنها وجدان اخلاقی را در نظر گرفته و همچنان در شرایط سخت به کار خود ادامه می دهند و حتی در این مسیر و در شرایط تحریم داروهای جدید نیز تولید می کنند. به طوریکه چندی پیش مسئولان سازمان غذا و دارو اعلام کردند که ۱۲۰ داروی جدید در شرایط تحریم تولید شده است.

صنعت داروسازی ایران در منطقه، زبانزد است اما تصمیم گیری های متناقض داخلی آنها را با چالش هایی مواجه کرده است؛ تصمیم ها و دستورالعمل هایی که گاه در  عرض چند ماه تغییر می کند.

اعضای سندیکای صاحبان صنایع دارویی در میزگردی با ایرنا این مشکلات را مطرح و در مقابل نیز راهکارهایی را پیشنهاد کرده اند تا صنعت داروسازی ایران در مسیر موفقیت قرار بگیرد.

تغییرات نرخ ارز، اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به دارو، دستورالعمل های متناقض در زمینه صادرات دارو، نبود کانال مالی مشخص در کشورهای همسایه برای بازگرداندن پول حاصل از ارز به کشور، تعلق نگرفتن حمایت های مالی به صنایع دارو و دست آخر کارآمد نبودن کانال مالی اینستکس برای صنعت دارو از موضوعاتی است که در این میزگرد مورد بررسی قرار گرفته است.

فضای کسب و کار صنعت دارو پیچیده شده است 

نایب رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی در این میزگرد به خبرنگار ایرنا می گوید: به رغم تمام دستورات و مقررات و قوانین بالادستی مانند سیاست های اقتصاد مقاومتی یا فرمایشات رهبر معظم انقلاب در رابطه با رونق تولید و دیگر  زیرساخت های قانونی در کشور، فضای کسب و کار صنایع دارویی روز به روز پیچیده تر و غیرشفاف تر شده است.

عباس کبریایی زاده می افزاید: دارو، کالایی کاملا خاص و متفاوت با سایر کالاها است. به همین دلیل، سازمان جهانی بهداشت توصیه نامه ای به کشورها مبنی بر داشتن توجه خاص به فضای کسب و کار دارو و ملزومات پزشکی دارد.

وی با اشاره به شرایط تحریم، تاکید می کند: باید باور کنیم شرایط امروز ما بهتر از شرایط دوران جنگ نیست. قبلا جنگ نظامی داشتیم امروز واقعا جنگ اقتصادی داریم و در این جنگ، دشمن و منافق در آن فعال هستند.

لزوم اتخاذ استراتژی خاص در شرایط جنگ اقتصادی

نایب رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی می گوید: کشورهای اروپایی ظاهرا می گویند با ایران مشکلی نداریم و با ایران همراه هستیم اما در عمل در جبهه جنگ اقتصادی به آمریکا کمک می کنند. این کشورها برای زمین زدن اقتصاد ایران تلاش می کنند. بنابراین ما در فضای جنگ اقتصادی قرار داریم.

کبریایی تاکید می کند: باید در فضای جنگی، استراتژی اختصاصی با رویکرد تصمیم گیری های چابک تر در پیش بگیریم. باید به اولویت ها بهای بیشتری داد و منابع را بهینه تر هزینه کرد. لازم است از همه امکانات مادی و معنوی کشور بهره گرفت تا بتوان موفق بود.

وی اضافه می کند: ما اگر در جنگ با عراق موفق از صحنه بیرون آمدیم برای این بود که دانشجو، دانش آموز، کاسب محل، استاد و به طور عام مردم، خودشان را در جنگ سهیم می دانستند و همه امکانات دولتی در این مسیر بود و ساختار تصمیم گیری در کشور نیز یک ساختار چابک و همسو بود.

 

 

طولانی شدن زنجیره تامین دارو 

 

نایب رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی می گوید: چیدمان مولفه ها در جنگ نظامی با شرایط امروز جنگ اقتصادی، تفاوت زیادی دارد و متاسفانه زنجیره تامین کالا بسیار طولانی شده و از مسیرهای کارشناسی خود خارج شده است.

کبریایی می افزاید: دارو، کالای بسیار خاصی است که ساختارهای بین المللی حوزه سلامت نیز برای آن، دستورالعمل های خاصی ارائه داده اند و انتظار می رود با تسهیل فضای کسب و کار صنعت داروسازی، دارو برای مردم ارزان تمام شود.

نایب رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی خاطرنشان می کند: دولت به دارو ارز ۴۲۰۰ تومانی داده است تا دارو ارزان نگهداشته شود. معتقدم این یک سیاست بسیار غلط و مفسده انگیزی است چون ارزش ارزی که دولت دارد به تولیدکننده یا واردکننده می دهد در بازار آزاد سه برابر ارزش دارد بنابراین ناخودآگاه زمینه های فساد را در تجارت فراهم می کند.

کبریایی تصریح می کند: مشکل دیگر آنجاست که این ارز ۴۲۰۰ تومانی فقط به ماده موثره دارو تعلق می گیرد و به سایر اجزای آن ارز ۴۲۰۰ داده نمی شود؛ درست هم است برای اینکه مقوای دارو، فویل آلومینیوم دارو، قوطی دارو و کاغذ دارو در بازار، مشترک است اگرچه ویژگی های خاص خود را دارد.

وی ادامه می دهد: تامین کننده های دارو برا تهیه موادی مانند کاغذ باید ارز آن را از بازار آزاد تامین کنند. این مساله ناخودآگاه ۵۰ درصد قیمت دارو را افزایش داده است بدون اینکه این مساله اعلام شود و پذیرفته شود که کمیسیون قیمت گذاری، قیمت دارو را اصلاح کند.

کبریایی اضافه می کند:  در ظاهر به مردم گفته می شود قیمت دارو را افزایش نداده ایم اما حقیقت این است که فشار متوجه تولیدکننده دارو شده است.

نایب رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی می گوید: به داروی وارداتی به طورکامل ارز ۴۲۰۰ تومانی تعلق می گیرد در حالیکه داروی وارداتی شامل دارو به علاوه همان فویل آلومینیوم، همان قوطی، همان کاغذ و همان جعبه مورد استفاده داروی تولید داخل است؛ یعنی به دارویی که از ترکیه، هند و اروپا می آید بابت جعبه، مقوا و کاغذش ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت می شود اما به تولید کننده داخلی گفته می شود مسئولیتی در مقابل تامین ارز مواد بسته بندی، مواد ماشین آلات و قطعات نداریم. این سیاست ها با رونق تولید، تسهیل فرآیند تولید و اقتصاد مقاومتی همخوانی ندارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.