آیت الله هاشم زاده هریسی عضو مجلس خبرگان رهبری در واکنش به تحریم ظریف گفت: تحریم ظریف ثابت می‌کند که آمریکا دروغ می‌گوید و نشان دهنده این است که دولت آن کشور نه تنها اهل مذاکره نیست، بلکه اهل فشار بوده و قصد دارد تا از هر اهرم غیرقانونی علیه ایران استفاده کند. لذا جهان باید شهامت کافی در برابر ترامپ نشان دهد. چرا که دولت او مسائل بین‌المللی را از میزان خارج کرده است. بنابراین دنیا باید به ایران کمک کرده تا در برابر این آدم بی‌رویه و بی اخلاق ایستادگی کند.

وی بیان کرد: وقتی یک وزیر امور خارجه شب و روز تلاش می‌کند و رهبر معظم انقلاب و دیگران نیز همگی از او تعریف می‌کنند. چنین انسانی که مورد هجمه دشمن قرار گرفته و تحریم شده، نشان می‌دهد که دشمن از او ترسیده و به نفع ایران و منافع ملی فعالیت می‌کند. در نتیجه گناهش این بوده که خادم است نه خائن، وابسته نیست بلکه دشمن آنهاست. از این رو، دوستان داخلی نباید چنین فردی را اذیت کرده و به او تهمت بزنند. اینکه به ظریف انگ خیانت زده شود اوج مظلومیت او را نشان می‌دهد. زیرا دشمن هرقدر آدم را تخریب کند، طبیعی است. ولی وای از روزی که دوست دست به تخریب بزند.

وی با اشاره به هجمه کنندگان داخلی به ظریف گفت: چرا آبروی اسلام را می‌برند و به نام اسلام این کارها را انجام می‌دهند؟ چرا کسی جواب آنها را نمی دهد تا این دهان‌ها بسته شود؟ تهمت زدن به ظریف ظلم فاحش است. من از خشم خدا می‌ترسم که بیش از این ما را فرا گیرد. فراموش نکنیم که زیربنای انقلاب اسلامی عدالت است و هر مشکلی وجود دارد از عملکردها، سیاست‌ها و مدیریت‌های خود ماست. بی‌تردید جایی که عدالت باشد این هجمه‌ها، تهمت‌ها و فرافکنی‌ها پیش نمی‌آید.

علت تحریم ظریف، سبک عقل بودن دستگاه‌های سیاسی آمریکا است

آیت الله حسن ممدوحی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم  در واکنش به تحریم وزیر امور خارجه، منشا این تحریم را نادانی عنوان کرد و گفت: معمولا رابط بین دو کشور وزیر امور خارجه است. آمریکا با وجود آنکه رابطه اش با ایران قطع است با ایران کار دارد. بالاخره یک نفر از نظر سیاسی باید بین رابط باشد. وقتی شما رابط را حذف می کنید چگونه می خواهید ارتباط برقرار کنید؟

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که با جماران گفتگو کرده است؛ با بیان این مصرع که «پل بسته ای که بگذری از آبروی خویش»، افزود: تحریم ظریف دلیل بر سبک بودن رأی و عقل دستگاه های سیاسی آمریکاست؛ حالا یا خود ترامپ این کار را انجام می دهند یا آنکه کسانی به او این جور کارها را القا می کنند. حتی اگر بخواهید بگویید آقای ظریف ممنوع الملاقات است باید به وسیله خودش به او بگویید؛ چون وزیر خارجه است و باید بداند. نمی دانم آمریکایی ها کشورشان را چگونه اداره می کنند.

 

 تحریم ظریف مسیر دیپلماسی را مسدود می‌کند

همچنین ایسنا نوشت؛

علیرضا رحیمی نماینده مردم تحریم ظریف را از ابلهانه‌ترین تصمیمات آمریکا عنوان و گفت: این اقدام بار دیگر بی اعتباری آمریکا را در حوزه دیپلماسی به نمایش گذاشت و باعث تنفر بیشتر افکار عمومی دنیا از سیاست‌های دوگانه آمریکا در حوزه تحریم و دیپلماسی می‌شود.

 

وی افزود: ترامپ حداکثر بی‌اعتباری ممکن را برای دولت و ملت آمریکا به ارمغان آورده و به جای اینکه بر اساس شعار خود آمریکا را در صدر قرار دهد برای بی اعتبار کردن آن حداکثر تلاش خود را کرده است. وقتی نفر اول دیپلماسی یک کشور تحریم می شود به این معناست که مسیر دیپلماسی مسدود شده و قاعدتاً این امر با ادعای مذاکره در تناقض آشکار است.

تحریم «ظریف» به معنای بستن باب مذاکره است

علی بختیار نماینده مردم گلپایگان هم که با ایسنا گفتگو کرده است، ضمن محکومیت اقدام آمریکایی‌ها در تحریم وزیر امور خارجه کشورمان گفت: آمریکایی‌ها با تحریم آقای ظریف اقدامی سخیفانه‌ای انجام دادند. وزیر امور خارجه یک کشور نماد دیپلماسی و مذاکره است و تحریم آقای ظریف به معنای بستن باب مذاکره است.

وی در ادامه اظهار کرد: اگر آمریکایی‌ها به دنبال مذاکره در زمینه هسته‌ای بودند تنها راه آن ارتباط با وزیر امور خارجه است. تحریم مقام معظم رهبری، تحریم سپاه پاسداران و اکنون تحریم وزیر امورخارجه کشورمان اقداماتی غیر قابل دفاع است که از سوی آمریکایی‌ها انجام شده است. نه اروپایی‌ها و نه حتی در درون خود آمریکا کسی این اقدامات را تایید نکرده است. تحریم وزیر امورخارجه کشورمان نیز نشان داد که آمریکایی‌ها به هیچ وجه قابل اعتماد نیستند. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.