به گزارش یونهاپ، «ای ناک یون» روز شنبه در نشست کابینه این کشور در سئول افزود: این تصمیم ژاپن می تواند تهدیدی برای نظام تجارت آزاد باشد و منجر به شکاف در اتحاد امنیتی سه جانبه با آمریکا شود.

ژاپن از خرداد امسال کنترل سختگیرانه تری بر صادرات مواد با فناوری پیشرفته به کره جنوبی اعمال کرد در همین حال نخست وزیر کره جنوبی گفت کشورش برای حمایت از شرکت هایی که تحت تاثیر این محدودیت قرار گرفته اند، ۲۳۰ میلیون دلار از بودجه متمم که روز جمعه به تصویب پارلمان رسید اختصاص خواهد کرد.

نخست وزیر کره جنوبی گفت این محدودیت به کره جنوبی کمک خواهد کرد تا خود مواد با فناوری پیشرفته برای تولید تراشه ها تولید کند.

وی تصریح کرد این کشور در پی جلب درک و تفاهم آمریکا و کشورهای دیگر برسر آنچه که آن را رویکرد غیر منصفانه ژاپن خواند، خواهد بود.

ژاپن در جلسه روز جمعه گذشته کابینه تصمیم گرفت کره جنوبی را در پایان ماه جاری میلادی از فهرست کشورهای دارای ارجحیت تجاری و کشورهای قابل اعتماد خارج کند خارج کردن کره جنوبی از این لیست، باعث حذف این کشور از لیست سفید صادراتی ژاپن که نام ۲۷ کشور در آن ثبت است، خواهد شد.

کره جنوبی در سال ۲۰۰۴ به  لیست سفید اولویت تجاری و قابل اعتماد ژاپن اضافه شد و اولین کشوری است که وضعیت ترجیحی آن باطل می شود.

براساس این اقدام، صادرکنندگان ژاپنی باید برای صادرات حدود یک هزار و ۱۲۰ کالا به کره جنوبی مجوزهای فردی نیز اخذ کنند و سئول بیم آن دارد که این امر باعث تاخیر و اختلال قابل توجه روند واردات کالا از ژاپن شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.