آسوشیتدپرس گزارش داد، پس از سه روز حضور در بانکوک که دولت ترامپ امیدوار بود پایانی بر بن‌بست در مذاکرات کره‌شمالی باشد، مایک‌ پامپئو، وزیر خارجه آمریکا بدون دستیابی به پیشرفت در آن زمینه، در شرایطی که پیونگ‌یانگ به پرتاب موشک بالستیک ادامه می‌دهد که تاکیدی بر نارضایتی از جنبه‌های یک توافق خلع سلاح هسته‌ای است، عازم کشورش شد.

پامپئو از اینکه کره‌شمالی نه وزیر خارجه خود و نه همتای مذاکره‌کننده با آمریکا را به بانکوک نفرستاده بود، شدیدا ابراز تاسف کرد.

وزیر خارجه آمریکا جمعه پس از آنکه اطمینان حاصل کرد مقام‌های کره‌شمالی به نشست‌های تایلند نمی‌آیند، گفت: همواره مایل به گفت‌وگو با او هستم. ای کاش آنها به اینجا می‌آمدند. فکر می‌کنم این می‌توانست فرصتی برای یک دور دیگر از گفت‌وگوها ایجاد کند و امیدوارم پیش از آنکه فرصتی برای انجام این کار به دست آورم، چندان دیر نشده باشد.

گرچه پامپئو و دیگر مقام‌های آمریکایی می‌گویند تماس‌های رده پایینی با پیونگ‌یانگ وجود دارد، اما هنوز با گذشت یک ماه از دیدار رهبران کره‌شمالی و آمریکا در منطقه غیر نظامی دو کره، تاریخ و مکانی برای ازسرگیری مذاکرات تعیین نشده است. در آن زمان مقام‌های آمریکایی می‌گفتند دور جدید گفت‌وگوها ظرف هفته‌های آتی برگزار می‌شود.

چهار مقام ارشد آمریکایی که پامپئو را در نشست امنیت منطقه‌ای سالانه مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) همراهی می‌کردند، گفته‌اند تصمیم کره‌شمالی برای عدم حضور در این کنفرانس، که پیشتر فرصتی برای رایزنی عالی‌رتبه میان این دو کشور بود، مایه شگفتی میزبان تایلندی و دیگر مشارکت‌کنندگان شده است. یکی از این مقام‌ها گفت، غیبت کره‌شمالی در جریان دیدارهای پامپئو و فرستاده ویژه آمریکا مورد اشاره تمامی هیات‌های حاضر در بانکوک بود.   

یکی از مقام‌ها که خواست نامش فاش نشود، گفت: متاسفانه مقام‌های کره‌شمالی این فرصت را از دست دادند. غیبت کره‌شمالی احتمالا به منافع خودشان لطمه می‌زند و ناکامی در توافق بر سر دور جدید مذاکرات واکنش مثبت یا سازنده‌ای از جانب آنها نیست.

همزمان با ورود پامپئو به بانکوک در چهارشنبه گذشته، مذاکرات تجاری میان آمریکا و چین بدون نتیجه در شانگهای پایان یافت و ترامپ بعدا تعرفه‌های جدیدی روی کالاهای وارداتی از چین اعلام کرد که این حرکت اندکی پس از دیدار پامپئو با وزیر خارجه چین خشم پکن را برانگیخت. پس از آن روز جمعه ژاپن وضعیت تجاری کره‌جنوبی را کاهش داشت و با واکنش تند سئول و گام‌های تلافی‌جویانه از سوی آن روبرو شد که می‌تواند منافع آمریکا در این دو کشور متحد آمریکا و در بحث گسترده‌تر، منابع آمریکا در  آسیا-اقیانوسیه را به خطر بیندازد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.