گاردین گزارش داد، در حالی که مکزیک با نرخ بی‌سابقه قتل دست و پنجه نرم می‌کند، «خورخه رویز وازکز» خبرنگار روزنامه «Grafico de Xalapa» در پایتخت ایالات واراکروز مکزیک در حالی که به طور رسمی تحت حافظت بود، در خانه‌اش به ضرب گلوله کشته شد. 

مقامات مکزیکی و دادستان، تحقیقاتی را در این زمینه آغاز کرده‌اند تا دریابند چگونه تدابیر اتخاذ شده برای محافظت از این خبرنگار و خانواده‌اش ناکارآمد بوده است. 

«خورخه رویز کروز» تنها چند روز پیش از حاضر شدن در دادگاه و شهادت دادن درباره تهدیدهایی که دریافت می‌کرده، کشته شده است.

او معتقد بود «پوئولینا دومینگوئز سانچر» شهردار شهر آکتوپان پشت این تهدیدها قرار داشته است. این خبرنگار در ماه‌های اکتبر و نوامبر ۲۰۱۸ نیز تهدید به مرگ شده بود. 

روز جمعه گذشته نیز یک خبرنگار که از مقامات شهری نیز بود در ایالت گوئررو مکزیک کشته شد و هفته گذشته آن، نیز جسد خبرنگاری که به پوشش اخبار پلیس می‌پرداخت پشت بار یک کامیون پیدا شد؛ در حالی که آثار شکنجه روی بدن او مشهود بوده است. 

بر اساس اعلام کمیته محافظت از خبرنگاران (CEAPP) شمار خبرنگاران کشته شده در مکزیک طی سال جاری میلادی به ۱۰ نفر رسیده است. 

بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی دولت مکزیک، میزان بروز قتل‌ در این کشور در نیمه نخست سال ۲۰۱۹ به رکورد جدیدی رسیده است و خشونت بیش از حد از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌ روی «آندرس مانوئل لوپز» است که از ماه دسامبر سال گذشته ریاست جمهوری مکزیک را با وعده کاهش خشونت در کشور و مبارزه با کارتل‌های بزرگ مواد مخدر به دست گرفت. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.