به گزارش رویترز، مارک اسپر، وزیر دفاع و مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در سفرشان به سیدنی، استرالیا با همتایان خود دیدار کردند و اسپر گفت: ایالات متحده مخالف رفتار بی‌ثبات کننده از سوی چین در منطقه هند – پاسیفیک است.

این صحبت ها از سوی وزیر دفاع آمریکا در حالی مطرح شده که پکن و واشنگتن درگیر مناقشه تجاری و اعمال تعرفه‌های گمرکی سنگین بر محصولات یکدیگر هستند.

وی به خبرنگاران در سیدنی گفت: قاطعانه بر این باوریم که هیچ کشوری نمی‌تواند و نباید بر منطقه هند – پاسیفیک تسلط داشته باشد و ما در کنار متحدان و شرکایمان برای رسیدگی به نیازها و ضرورت‌های امنیتی منطقه مذکور تلاش می‌کنیم و همکاری داریم.

وی ادامه داد: ما همچنین به شدت مخالف الگوی مخرب رفتار بی‌ثبات کننده و تهاجمی از سوی چین هستیم که شامل بر هم زدن هنجارهای جهانی و سرقت مالکیت معنوی می‌شود.

افزایش اقدامات نظامی چین به ویژه در دریای چین جنوبی نگرانی بسیاری از کشورهای منطقه را در پی داشته و ایالات متحده، نفوذ دریایی چین را به چالش می‌کشد و به دنبال برقراری روابط قوی‌تر با کشورهای منطقه برای ایستادگی در مقابل پکن است.

پامپئو نیز چندین دهه رفتار بد از سوی چین را مورد انتقاد قرار داد که بر تجارت آزاد اثر گذاشته است.

مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز  گفت با وجود واکنش نچندان مشتاقانه از سوی اروپا و متحدان آسیایی بسیار مطمئنم که ایالات متحده قادر خواهد بود تا یک ائتلاف دریایی در خلیج فارس ایجاد کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.